Deprimerande Siffror

Jet har en intressant funktion på sin hemsida, man kan få ut samtliga tankningar man gjort sedan man öppnade sitt konto. I mitt fall för c:a 10 år sedan. Lite snabbt fiddlande i Excel senare så dyker en inte oväntad men lika fullt deprimerande kurva upp...


Klicka för större

<rant> Ännu tristare än den här kurvan är den för flygbränslet AVGAS100LL som vi använder som förutom att det följt världsmarknadspriset på råolja också har belagts med samma skatt som all annan bensin. Priset hoppade över natt från 5-6:- till 19:-/liter... gissa vad det gjorde för timpriset på en maskin som dricker runt 35l/h :(

För en tid sedan gnällde jag lite på Facebook också om vad det kostar i avgifter från klubb, stat, sjukvård m m för att hålla sig flygande. Ett snabbt överslag säger att det kostar mellan 12-15tkr/år utan att ha kommit en meter över marken för sitt eget nöjes skull... :( </rant>

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Sven

Är inflationen infiddlad i kurvan?

2011-06-15 @ 20:57:27
URL: http://svenw.wordpress.com
Postat av: Bengt

Som det står, det är data från mitt kontoutdrag från Jet :) Ingen annan tweakning mer än genererandet av en graf i Excel. Kronor och ören, rakt av.

2011-06-16 @ 11:08:47
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Pia

Ser trist ut stor kram

men å andra sidan ser det ut att finnas möjlighet att smussla en ett par resor till E-tuna utan att kontoinnehavaren märker nåt ;)

2011-06-16 @ 11:53:00
Postat av: Torbjörn

Inte för att det har med hur det påverkar dig att göra. Men principiellt är det förstås vansinnigt att ha skatt på bensin till bilar och inte på bränsle för flyget. Vill vi har en hållbar miljö bör människor över hela jorden flyga mycket mindre. Precis som när det gäller utrotningshotad fisk så bör inte ansvaret på detta läggas på enskilda individer utan på staten (i det här fallet även EU och internationella samarbeten). Så flyg allt ni har, men om jag hade makten hade jag röstat för ökad beskattning av flygbränsle för att minska utsläppen. Affärsflyg osv kommer då fortfarande vara värt det, men det här nöjestrippandet på jordens bekostnad bör beskattas.



Hm... insåg just att bengans blogg handlar rätt mycket om flyg. Men... postar ändå :)

2011-06-23 @ 17:30:52
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

Om grundprincipen kan jag hålla med men konsekvensen blev förödande att övernatt gå från 0% till samma nivå som för andra bränslen. F.ö så handlar mitt gnäll (och skatten) bara om det bränsle som vi flyger mindre plan på (AVGAS100LL) och inte om det som trafikflyget använder (JetA1) så den eventuella miljövinsten är ändå mikromal i det stora hela.

2011-06-27 @ 13:41:54
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Införanden kan vara luriga och att gradivs anpassa är nog bra. Men de varnade i god tid hoppas jag?



Jag håller HELT med om att bränslet för trafikflyget skall beskattas. Bra att vi är överens där ;)

2011-07-03 @ 12:48:58

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0