Skärmflygkurs 101 - dag 3 & 4 - Kåseberga

Precis som vi planerat så drog vi till Kåseberga för att undkomma det kassa vädret och dessutom få skåda lite vacker miljö vid Sveriges bästa "hang" - Hammars Backar vid Kåseberga i allra sydligaste Sverige.

Ett bildgalleri med 60 bilder från dagarna finns att beskåda här. Tackar allra ödmjukast Nix & RvP för att jag även fått deras bilder till förfogande! :)

Resan ner började 08.00 från vår gästparkering här hemma. 3 glada kursare anslöt för att i första etappen få skjuts till Östgötaporten via RvP's stuga för att hämta upp honom. Väl där så fördelade vi oss lite jämnare, tre i varje bil och fortsatte söderut. Nästa stopp var Skånes Fagerhult och Candy Airliner där vi också åt lunch.

Vi kom fram till Kåseberga vid 14-tiden och följde med Pierre & Fredrik på deras lunch. Efter det begav vi oss till Hammars Backar för att få våra utlovade tandemflyg som lite plåster på såren för omaket vi haft att omgruppera till Kåseberga. Givetvis fungerade tandemflyget också som inspiration för att sedan köra järnet för att få flyga själv. Vädret, eller närmare bestämt vinden var inte så bra (för hård) så det blev en del väntande och vi var nog inte klara med tandemflygandet förrän framåt 18-19-tiden. Då var det vår tur. Omgruppering till "elevbacken" där balanseringsövningar vidtog och efterhand även backglidningar.

Det visade sig snart att backglidningar inget är för folk med "feta IT-arslen" :) Fyfan vilken pers för en kille med kondis som en gråsten. Första dagen gick väl an för det var väldigt rewarding också att få sina små flygturer när man väl tagit sig upp. Andra dagen däremot pallade jag inte mer än några timmar innan jag var så slut att det inte var meningsfullt att fortsätta längre. Råkade ut för två stycken "backsläpningar", d.v.s. att tappa kontrollen över skärmen och bli släpad över marken med skärmen som "segel". *aj*. Inga allvarligare skador men att bli ivägsläpad så utom kontroll samtidigt som man kämpar för att ö.h.t. få luft i sin otränade kropp var bara för mycket. Som väl var blev det dags för lunch och efter lunchen så kändes det bättre.

Resultatet blev i alla fall att fyra av oss sex blev klara med sin elevlicens under tisdagen och jag och en kille till får fortsätta träna här hemma i Vadstena lite till innan vi är klara. Lite besviken är klart att jag är men jag tycker det är helt rätt för jag känner själv att det inte sitter som det ska och jag har inte fått den mängd träning som de andra fått heller. På söndag är det nya tag som gäller med balansering i Vadstena för mig och den andra killen. Det ser jag efter lite vila och omplåstring jättemycket fram emot även om jag nu vet hur jobbigt det kan vara.

Nedan finns ett urval av bilder som visar hur vi haft det och vilka bravader vi genomlevt :)

ParaSyd1
ParaSyd2
Vackra vyer vid Hammars Backe
ParaSyd3ParaSyd4
För att ge oss lite plåster på såren för strapatsen att omgruppera till Kåseberga så bjöd Pierre oss på varsitt tandemflygning. Givetvis fungerade det också bra för att få oss extra inspirerade :)
ParaSyd5
ParaSyd6
ParaSyd7
RvP i tandem med Pierre
ParaSyd8
ParaSyd9
Yours truly's första backglidning
ParaSyd11
Ale Stenar som ligger vid Kåseberga besökte vi också
ParaSyd10
"Klassen". Parabase Vadstena -07:3

Kursen skulle ha varit på c:a 7 dagar men genomfördes egentligen på knappt 4 effektiva dagar och jag känner att den var lite väl ad-hoc. Jag har fullt förtroende för våra instruktörer men jag tror att åtminstone jag hade behövt ett lugnare tempo än det som tvingades fram av att vi åkte till Kåseberga där vi skulle vara så effektiva som möjligt. Att ha haft 7 dagar, 1-2 kanske 3 dagar balansering och 2 dagar backglidning och sedan vinsch kändes redan innan och även nu efter som en mycket mer perfekt lösning för mig.

Parabase & Sky Adventure tar dock ansvar för att vi alla får slutföra den utbildning vi har betalt för så det kommer nog att bli fullfjädrad skärmflygare av mig en dag inom rätt snar framtid med. Ser fram emot det! :)

Tips till dig som funderar på skärmflyg! Har du inte kondition så du klarar att gå upp för en lång trappa utan att få andnöd, träna först! Om någon säger att du ska ha kängor som har minst 10cm högt skaft, gör inte misstaget som alla vi på kursen gjort. Skippa Haglöfs på stan för 1500:-. Dom duger inte. Köp ett par riktiga flygkängor från Gin, Hanwag eller annat märke som har rejäla vriststöd, är lätta och har öglor istället för krokar för snörningen.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Jag älskar dig som du är... med eller utan din feta IT-röv. Men ser gärna att du utökar din garderob med ett och annat plagg med "snygga loggan" på. Det är inte bara loggan som är snygg darling.

2007-07-14 @ 11:06:28
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Pia

Ännu en kommentar... jag kan visst inte hålla käften :P
Orange är inte bara retro... det är jätteinne just nu. Just so U know Konsulten ;)

2007-07-14 @ 23:35:15
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Fritte

Jag instämmer med Pia. Orange är helt rätt Bengan. Ta ut svängarna lite nu vetja. Jag vill inte att du står där på fältet i dina gråa Gin-gängor och undrar varför du inte valde lite färg istället :P

2007-08-05 @ 12:00:09
URL: http://www.parabase.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0