En Helg i Den Heliga Vingens Namn 1 av 3

Helgen som gick gick verkligen i flygets tecken. På lördagen var jag på två evenemang, Laxå Jet Meeting och skärmflygkurs utanför Vadstena. På söndagen vad jag på Aeroseumdagen på Säve i Göteborg. Denna första blog kommer att avhandla besöket på skärmflygkursen, de andra kommer så snart jag hinner och orkar.

Ett företag vid namn Parabase gjorde reklam i lokalbladet för att man kommer att börja köra kurser i paragliding och paramotor utanför Vadstena. Jag har sedan många år lovat mig själv att jag ska prova på så många sätt att flyga som finns (nåja). Så här långt har jag hoppat fallskärm, flugit propeller- och jetflygplan, segelflygplan, helikopter och trike (UL-A). Skärmflyg kändes som en riktigt trevlig idé, nära elementen med minsta möjliga utrustning utan att trilla nedåt i en jävla fart och helt tyst förutom lite fladder från skärmen. Vithövdad havsörn - släng dig i väggen! Mmmmmmm....

Nej, paramotor är nog inte min grej då utan snarare paragliding. Billigare oxå ;) Jag pös dit och kollade på första dagen för de elever som valt att starta en paramotorkurs just i lördags. De första utbildningsstegen är gemensamma för all sorts skärmflygning och det börjar med balansövningar. Det innebär alltså att få upp skärmen i luften och sedan kunna kontrollera den så bra att du kan hålla den flygande i balans ovanför dig.

Det ska ju vara så förbaskat vackert med en vinge i luften också då, väldigt tacksamt att fotografera. Bilderna får i huvudsak tala för sig själva. Balansövningar, trassel, en elevs första sekunder i luften och trötta skärmflygare som tar igen sig i det underbara vädret ute på en gräsvall i lätt vind och perfekt temperatur.
Sk?rm2
Sk?rm9
Sk?rm6
Sk?rm5
Sk?rm8
Sk?rm3
Sk?rm7
Sk?rm4
Sk?rm1
Sk?rm10

Det måste nog bli till att anmäla sig för en kurs under semestern, bara de får en vinsch på plats så att man kan lära sig flyga också, inte bara balansera. Utan motor kan man inte starta med en skärm från plan mark utan man måste minst ha en slänt och sedan lite termik.



För övrigt har jag för första gången på rätt lång tid nu hittat en ny låt som verkligen träffar rätt sträng. Sitter och lyssnar mig medvetslös på Nelly Furtado's Say it Right och blir nästan tårögd. Om en dag eller två när jag spelat sönder den så kommer jag att undra vad jag tyckte var så bra med den. Underbart är kort - bäst att njuta så länge det varar.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

hihi... din kära sambo har redan tröttnat :P Du är som en jäkla papegoja när du kommer igång älsklig ;)

2007-05-10 @ 23:50:10
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Fredrik Martinsson

Bengt, Du har fattat galoppen. Flyga är livet. Välkommen till Vadstena!

2007-05-11 @ 10:40:03
URL: http://www.parabase.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0