Kristi FLYGARE helg! :)

Efter ett alltför sent sänggående och ännu tidigare uppvaknande igen (5h senare) så konstaterade jag att - Nä, jag vill inte åka på flygdag i Norrköping idag. En flukt på vädret avskräckte ytterligare.
Vadret
Flygdag i all ära men det finns gränser, i alla fall för en medelmåttig svensk flygdag.

Så, jag satt framför datorn och räknade mina löss och kollade statusen på navelluddsodlingen när RvP säger "det flög just nåt skumt över min kåk". "Definiera skumt" sa jag. Innan jag hann få nåt bra svar så hörde jag ett rätt unikt motorljud närma sig. Sprang till balkongen och trodde inte mina ögon! En Piaggio P.180 Avanti på final till bana 11 på ESSL!!!

En signal till tornet bekräftade vad jag just sett och därefter vidtog kaoset. Kläder? Kamera? Informera sambo? Köra 110 på vägar inte avsedda för det. RvP hade uppsnappat att den bara skulle lämna av någon och så dra igen så bråttom kunde det vara och en så unik besökare vägrade jag missa. Det visade sig vara ett polskt ambulansflyg som hämtat eller lämnat en patient. Polis och ambulans stod på plattan när jag kom fram. Av respekt för den drabbade så visar jag inga bilder från just det, men här är i alla fall kärran efter lastning.
Avanti 1
Drog vidare som en iller ut till utflygningen från bana 11 och väntade på att den skulle starta igen. Väl värt mödan!
Avanti 2
Avanti 3
Avanti 4
Piaggio Avanti, bara smaka på det. Familjenamn som en vespa och namn som anstår ett unikt flygplan - Avanti! Smaka på det! Spagettiätarna kan då det här med att bygga image i alla fall :)

För en lekman så kan jag berätta varför Avanti är så unik. Dels har den en nosvinge vilket är väldigt ovanlig på större civila flygplan och dels så har den skjutande propellrar. Har inget med kulor och krig att göra betyder att propellern är monterad "bakåt" och skjuter/knuffar luften bakåt till skillnad från normal konfiguration. Avantin är fortfarande rätt ovanligt med bara 100+ byggda. En artfrände med samma unika lösning, Beech Starship blev aldrig någon framgång och lades ner efter 53 byggda plan. Avantin är snabb, 650km/h eller 350kts och tar upp till 9 passagerare.



Jag hade suttit och grämt mig en aning att jag inte skulle få testa mina nya zoom med VR (Nikkor 55-200 1:4-5,6G ED VR) eftersom jag skippade flygdagen. VR är vibration reduction som hjälper till att minska rörelseoskärpa orsakad av fotografens oförmåga att hålla kameran tillräckligt stilla, speciellt vid höga brännvidder (max zoom). Nu löste ju det sig väldigt elegant och jag är jättenöjd med resultatet av det här första lilla provet.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: F

Såg du landningstället på Avanti'n? Stammar från Starfighter :)

2007-05-18 @ 00:25:26
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: SonicBoomBoy

Inte så jag tänkte på det, tittar på bilderna nu. Är det en direkt återanvändning från de Starfighters som Alenia licensbyggde? Intressant! :)

2007-05-18 @ 07:03:40
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: F

kan man kanske säga, låg väl kanske ett gäng på hyllan som passade. Samma sak gäller Mu-2, också en variant på samma "ställ".

En välkänd svensk företagare i branschen fick problem med landstället på en N-reg Mu'a och nödlandade på F 7 89/90 någongång. Han fick tag i en uppsättning från en F-104 och lät en dansk verkstad sedan göra jobbet. När han därefter försökte regga Mu'an i Sverige var det tvärstopp...men i Oscar Yankee-land gick det bra.

2007-05-18 @ 07:52:31
URL: http://lae.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0