20 år i Luften

Idag kl. 14:20 är det exakt 20 år sedan jag lättade för egen hand första gången med SE-IFX, en av Linköpings Flygklubbs då tre Reims/Cessna 152. Vid min sida satt flyglärare Lennart "Johannes" Johannesson. SE-IFX råkar vara den enda Cessna som fortfarande finns kvar i klubben och det var ganska givet att jag just idag måste ut och lufta den gamla trotjänaren som följt mig genom mitt flygarliv fram till nu.

Med tanke på att prognosen sa att det ska blåsa rätt hårt idag så gick jag upp tidigt för att om möjligt hinna före det blåst upp till storm. Lättade 07:24 och landade igen 08:21 och vinden var inga som helst problem. Fast tornugglan var visst lite yrvaken och gav mig start i medvind på bana 11 utan att fråga om det var ok :)

Gick norr om Roxen för lite "airwork" på 4 000ft och därunder. Vingtippningar, branta svängar, stall, dykning, lågfartsflygning m.m... lite elevmanövrer helt enkelt :) Gick sen in över stan och plåtade lite och fortsatte sedan med att göra lite studs-och-gå på bana 29. Avslutade med en "studsa-landa", så klaga inte på PAPI på sista bilden ni som är insatta, siktet var inställt på tröskeln ;)

Men, först en liten skräckbild av hur det såg ut på den tiden :) Bilden tagen 26/5 1988 vid första soloflygningen (EK). OBS! Bilden är alltså INTE från den flygning som detta inlägg handlar om utan ett halvår senare.

image275
Och så lite bilder från dagens övning i soluppgången. Ett litet galleri finns i vanlig ordning för den som vill se större och mer.
20y-1
20y-2
20y-3
20y-4
20y-5
20y-6
20y-7
20y-8
20y-9
20y-10
20y-11
Oh, what a wonderful world!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: M

Stort grattis!

Och bilden för 20 år sedan! HA HA!! :-)

Härliga morgonbilder!

/M

2007-10-18 @ 11:36:48
Postat av: LunchBritt

Det är inte 2008 än :)

2007-10-18 @ 17:11:24
Postat av: Bengt

Och om man läser så står det första solo 1988, men första flygning var 18/10 1987, vilket var vad bloggen handlade om idag ;)

2007-10-18 @ 17:17:53
URL: http://sbb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0