Dum, Dummare...

.. Aftonbladet-journalist. Först tänkte jag inte bry mig men jag blir bara mer och mer irriterad på idioten som fick till det..

..här

De flesta tillstånd har ett slutdatum. Sett statistiskt så är risken förmodligen linjärt ökande med tiden från senaste underhåll/inspektion/whatever men den bortre gränsen är alltid satt med god marginal för att inget rimligen ska ha blivit så dåligt att risk föreligger. Med den logik han tillämpar så är din resa till bilbesiktningen den mest riskfyllda du någonsin företar dig. Öööh? Gör en story om det också då! Man kan ju nästan få för sig att normal rutin för att garantera säkerheten är en risk i sig.

Alla saker med tillstånd befinner sig närmre eller längre bort från när det går ut men vad menar murveln att det har för relevans för det här haveriet? Dessutom så är luftvärdigheten mestadels en papperskontroll hursomhelst och säger inte så mycket om flygplanets status annat än att det, förhoppningsvis, skötts enligt gällande regler. D.v.s, den kontrollanten hade troligtvis inte upptäckt några direkta praktiska tekniska brister utan bara konstigheter i pappren eller noterat avsaknad av ev. utrustning som alltid ska finnas ombord.

Såja lille Bengt, skriv nu "jag ska sluta läsa Aftonbladet" 300 gånger på tavlan...



Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Tycker du att Expressen är märkbart bättre?

2008-08-23 @ 15:17:30
Postat av: Michis

Sluta läsa kvällsblaskorna öht? ;-)

2008-08-23 @ 15:30:42
URL: http://michis.blogg.se/
Postat av: Bengt

Åsa: den slutade jag läsa för 15 år sen så det vet jag inte :)



Michis: that's the general idea... :) Försöker vänja mig vid SvD, Text-TV och Corren som substitut.

2008-08-23 @ 15:52:06
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Rolf

Åh... poletten börjar trilla ner ordentligt ;-)



(Nej jag har inte klickat på länken då jag envisas med att bojkotta den så kallade kvällspressen)

2008-08-24 @ 00:47:32
Postat av: kalleh

Om jag inte missminner mig är det statistiskt mcyket större chans att någon falerar direkt efter service än i slutet av en serviceperiod. Vad det säger om mekaniker vet jag inte =)

2008-08-26 @ 13:42:00
Postat av: Bengt

Jo, jag tänkte på det också när jag skrev inlägget. Don't fix what ain't broken som vi brukar säga. Fippla inte med grejjerna för då pajjar du nåt.

2008-08-26 @ 13:44:25
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Åsa

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=822076

2008-08-29 @ 22:06:24
Postat av: Bengt

Jo, jag såg det. "Överhettningen" var uppenbarligen inte så allvarlig att de bytte ut kärran ändå. All utrustning ombord är klassad och det finns en MEL, Minimum Equipment List som specar vad man måste ha, vad som kan vara trasigt kortare tid och vad man lika gärna kan flyga utan tills tillfälle ges att byta/reparera. Hade felet varit av sån art att man inte kunde flyga ytan så hade kärran inte lyft. Det är jag rätt säker på. Jag tror inte heller att det felet är relaterat till vad som hände men det är bara en gut feeling... vi får se vad utredningen visar.





De gnäller återigen om att planet var "15 år gammalt" huga... de flesta trafikflygplan blir runt 25-30år och oftast faller de för det ekonomiska strecket, inte det operativa. När en individ med 25 år och kanske 30-40 000h måste in på en D-check så är det inte längre värt det och det skrotas ut. Allt beror på underhållet...

2008-08-30 @ 02:49:43
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0