Fikonspråk

När jag började läsa ATPL-teorin så insåg jag att även om mina engelskkunskaper är större än mångas och flygterminologi inte heller brukar vara några problem så snubblade jag över en del nya ord som ställer till bekymmer. En del kända men lite otydliga eller med helt nya innebörder och andra bara helt nya.

Jag rotade fram mitt gamla engelsk-svenska tekniska lexikon och med hjälp av det och tyda.se (suverän site!) så började jag sammanställa en liten ordlista på återkommande nya ord. Tyvärr finns ju ingen dölj-funktion här (vad jag vet) så lite disciplin gäller för ögonen om du vill testa dig själv, men här är listan som den ser ut nu.

Acute: spetsig
Adroit: skicklig
Advocacy: stöd, försvar, procedur, advokatyr
Annular: ringformig
Anvil: städ
Arbitration: medling, förlikning, skiljedom, skiljeförfarande
Augmentation: höjning, tillskott, förstärkning
Cock: kran, pip, tapp
Cohesion: sammanhang, sammanhållning,
Dielectric: icke-ledande
Flux: flöde, ström, flytning
Grit: sand, grus
Innate: naturlig, inneboende, medfödd
Lumbar: länd
Manifold: insugsrör, förgreningsrör
Mica: glimmer
Oblique: skev eller sned. Indirekt. smyg. sned riktning.
Perpendicular: vinkelrät, lodrät, vertikal
Promulgate: förkunna, offentliggöra, kungöra
Proscribe: förbjuda, fördöma
Staggering: sprida, vackla, skaka, förskjuta
Strainer: sil
Taper: minska, avta, smalna
Vertebrae: ryggkotor, ryggrader

Så, hur många kunde du redan? 24 st är där.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Jag kunde ca 7 ord.



Hur många städ är monterade på ett genomsnittligt trafikflygplan?

2008-08-17 @ 18:19:15
Postat av: Bengt

Inte så många, däremot på alla cumulunimbusmoln (åskmoln) :)

2008-08-17 @ 18:21:01
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

Och så ett i innerörat förstås... icke att förglömma.

2008-08-17 @ 18:24:54
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Pia

Kunde bara acute... för den lärde vi ju oss förra helgen. Cisco hävdar att han kunde alla. Men jag tror han fuskade ;)

2008-08-17 @ 19:15:43
URL: http://vov.psdekor.nu
Postat av: Linn

Du skulle ju ha en sån här bok! (se länk)

Postat av: Bengt

Linn: jo, jag har fått den rekommenderad förut och jag känner författaren så jag borde väl köpa den. Å andra sidan är tyda.se rätt bra och gratis :) Köpte svensk-engelskt medicinskt lexikon också men det en waste... haft användning för det två gånger tror jag.

2008-09-02 @ 21:32:41
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0