Reims Rustbucket & Självmordspiloten

Eftersom brandflyget lider av viss brist på tillgång till flygplan genom klubbens försorg så har klubben hyrt in Flygmekarskolans Cessna/Reims F172 Rocket anno 1968 som än så länge inte är så hårt uthyrd. Tacka f*n för det så skabbig som den är, 2000 mekar till trots som borde kunnat se till att den var i bättre än nyskick. Slapptaskar! ;) Men jag skulle i alla fall få en crash course (nåja) på den idag så att jag får flyga brandflyg med den imorrn eftermiddag.

SE-FBS i egen hög(vingad) person.

Ergonomi kunde man inte stava till på den tiden och huvudströmbrytaren har sitt från-läge när man skjuter den inåt i panelen... bravo! Och den lilla vita knappen längst ner till vänster är för att stänga av bränslet från tankarna till motorn... också bravo! Hur många gånger har någon fumlat och greppat fel tror ni? Saken blir ju inte heller bättre av att alla märkningar är i det närmsta utslitna...

Jaja, nu är jag i alla fall utcheckad på rekordtiden 0,4 med lärare! :)) Den har 210hk motor och trots att den släpar runt en laggårdsvägg så gör den ~125-130kts.

Efter det var avklarat så fick jag frågan om jag ville åta mig ett litet självmordsuppdrag :) Provflyga SE-KII i 40 minuter. Anledning: motorbortfall på banan vid tomgång. Fel hittat: inget. Åtgärd: ingen + kontrollflygning, hehe...

Order: flyg 25 min över fältet, testa magneterna ett par gånger och gör sedan 3 studs-och-gå med stopp emellan och test av tomgångsbeteende. Jag tog 5000ft och därunder över stan och gav molnen "a run for their money" :)

Såhär glad blir man när man jagat Cumulus (och TCU) i 20 min :) Inte blev det sämre av att det var gratis heller nu när soppan kostar 19:-/liter istället för 12:- för fyra dagar sen...

Malmen skymtar nedan.

Inga problem med kärran men på backen så är tomgångsvarvet lite lågt och den bluddrar, kan mycket väl tänka mig att den skulle kunna stanna igen men tomgången är ju lätt att justera så meken får väl göra det då...

I mitt sista varv runt ESSL så blev det kaos på radion när någons PTT-knapp förblev intryckt och det inte gick att förmedla sig längre. Visade sig vara SE-MAT med I och G som skulle iväg till Grekland som hade problemet. Eftersom jag ändå skulle landa så taxade jag in fort som ***** och kastade mig ur kärran och gapade åt dom att stänga av sin radio :)

Illa för dom, för något Grekland blev det inte... inte idag i alla fall :(

Och så lite bilder på malmskogens flapprokopter SE-JMN som kom in för att släcka törsten.

Alltid trevliga varelser att plåta.

Snubben med cash, flög hit från Stockholm i en Cessna 414 och skolade helo för 4kkr/h...

Det som skulle tagit ett par timmar av dagen blev 4 och pluggat har jag inte hunnit en börja med... illa, men gårdagen var väldigt koncentrerad så det kanske blir bra ändå...

FlygC ringde och tipsade om att en PAC750XL kommer att mellanlanda på ESSL ikväll vid 19-tiden... ska dit och slänga av en bild för ett reportage i klubbtidningen... och här givetvis :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Hejsan Bengt! Lite kul att jag gick förbi Saab straxt efter 14 idag. Hörde bara helikoptern.... Blev lite försenad då jag råkade på en granne som precis hade börjat semestern från "det stora företaget" i Linköping.Världen är liten! Du såg inte reggen på Cessnan? Mvh David

2008-07-04 @ 19:09:19
Postat av: Bengt

Där ser man :) 414:en var N-reggad, brydde mig inte om att memorera siffrorna.

2008-07-04 @ 19:38:43
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Kan det vara denna kärra? info" rel="nofollow">http://www.airliners.net/photo/Untitled/Cessna-340A/1347614&tbl=photoinfo Ganska lik målning i alla fall! Det finns ju grymt många Cessnamodeller. Mvh David

2008-07-04 @ 20:48:11
Postat av: David

Den här måste det vara! info&" rel="nofollow">http://www.airliners.net/photo/Untitled/Cessna-414/0922975&tbl=photoinfo& Mvh David

2008-07-04 @ 20:58:15

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0