ATPL Dag 3&4 m.m.

Hemma från Västerås så kommer lite mer om de senaste 2 dagarna. Ämnena har varit som följer:

Dag 3
F.m. MET
E.m. ASP (electrics & electronics)

Dag 4
F.m ALW
E.m POF

Överlag kan väl sägas att jag har en känsla av att "det här var väl inte så farligt" då det mest känns som en refresh av sånt jag redan läst och en del kändes även mycket klarare än jag minns att det gjort förut. Jag har fått ett par rejäla missconceptions uträtade också (och inte bara jag...). AoA:s direkta koppling till stall i.s.f. fart och hur elektricitet faktiskt fungerar, att det inte är elektronens laddning som är energin utan dess rörelse och att man kan se en elkabel mer eller mindre som en stötstång :) Men, volymen av skit som måste in i hjärnan är fortfarande skrämmande... får se hur det går :)

MET Jag har alltid haft en viss upphill struggle med meteorologi (för att inte tala om att skriva skiten på tangentbord) men nu känns det mest intressant och inte så svårt men så har vi bara läst det första... :) Dom gråa håren börjar kanske växa nästa vecka när vi kommer in på adiabatik m m... Bra lärare.

ALW Mycket intressant ämne och eftersom jag läst en del i boken så var det trevligt att få det genomgånget och lite utklarat på ett bättre sätt än i boken som är mer än lovligt torr. En lärare kan ju alltid presentera saker på mer pedagogiska sätt och har ibland bilder som underlättar som i det här fallet av the freedoms of the air. Kommer nog att bli det mest krävande ämnet vad gäller att minnas mycket... Bra lärare.

POF var väl vad mina säkringar sa nånstans efter 14... fifan vad tråkig skit det är egentligen. Alla sex sorternas motstånd med formler, lyftkraft och aerodynamic center. *pfff*. Svårt... nja, lite? Och trist som döden... Rätt bra lärare.

HPL Har vi inte haft ännu men jag ser fram emot det för jag tycker både medicin och psykologi är intressant.

COM Slapp jag undan då! `o´ . Bra lärare.

ASP Är delad i två delar, Airframe Systems & Powerplant samt Electrics & Electronics. Kommer nog att bli intressant, vi har mest gått igenom grunderna och "det svåra" men inget av det känns direkt... svårt. Mest intressant. En rätt bra lärare och en helkass.

Skolan snålar en aning med material, vi skulle nog vilja ha powerpointarna som lärarna använder för de är bra men vi får dom bara som hand-outs. De är väl rädda för att andra skolor ska stjäla materialet kanske... De andra på kursen är T som jag fått bra kontakt med, kille från Sundsvall som tagit sina cert på Nya Zeeland för några år sen och ska konvertera till JAA. M som är tysk men boende i Kanada sen många år som ska konvertera till JAA. T som jobbar på Nordflyg och måste läsa ATPL för att vara chef eller nåt :) A som är från Sydafrika och ska konvertera till JAA efter att ha träffat kärleken och flyttat till Luleå. Och sen Humle & Dumle (kan inte namnen än) som är polare från polisskolan och båda vill sadla om till flygbranschen. Trevligt folk allihop, kul med en så heterogen samling människor.

Det har funkat bra att bo hos min vän G men det är ju en bit ifrån skolan tyvärr, tar 45 min i vardera riktningen och jag undrar lite inför skolproven om jag kommer att kunna finna studiero då, det får vi se. Tack för den här gången hursomhelst, det har varit trevligt och intressant att återknyta kontakten och lära känna dina barn lite mer! :) Nästa veckas 2 dagar blir på billighetshotell i stan hursomhelst då Casa G ska renoveras.

Saker har visst varit... hmm... intressanta(?) på jobbet så jag är glad att jag inte är där :)) Bra tillfälle för kollegorna att lära sig ta över lite av det som bara varit jag som kunnat förut. Inte för att de haft för lite att göra eller nåt men ändå...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0