Progress Report ATPL v. 4

Förra veckan m.a.o :) Den blev just färdig i.o.m. att jag skrivit 3 prov i ASP under kvällen. Ämnena förra veckan var HPL (Human Performance & Limitations) och ASP (Airframe, Systems & Powerplant). Jag började med HPL eftersom det kändes roligast, i synnerhet med förra fiaskot i ASP i färskt minne så...

Må-on när jag jobbade så var jag så totalt slut när jag kom hem så de flesta av kvällarna sov jag flera timmar och pluggade inte mer än någon timme här och där eller några minuter på tåget. På torsdagen var det full fart och jag skrev HPL-proven löpande och training checken på fredag lunch med bra resultat. Började med ASP men jag lär mig långsamt för det var återigen betydligt mer av ASP än det andra ämnet. Färdigläst var det inte förrän igår kväll och två prov avklarade, resten ikväll då.

Jag får ändå säga att jag trots det börjar hitta formen. Jag har trots allt inte kännt mig speciellt stressad den här veckan och jag har t.o.m hunnit med två sociala träffar med vänner som båda tagit mer tid än jag avsett. Det är väl det som fått proven att spilla över till den här veckan men jag är väldigt nöjd att jag känner mig i skaplig kontroll och ändå har kunnat "roa mig" lite.

Angående proven så för den som känner sig förvirrad så är det upplagt på följande vis. Man läser två ämnen per vecka och varje ämne är i sin tur också utsmetat över flera veckor. Varje vecka, per ämne, är det följande prov:
  • Lesson check - efter varje lektion. Varje ämne är uppdelat i lektioner under veckan, i huvudsak motsvarande kapitel i boken. Provet är multiple-choice. Pass level 75%. C:a 20 frågor.
  • Study Questions - Frågor som ska besvaras med beskrivande text och som sedan rättas av coachen. Ingen pass/fail. 6-8st.
  • Training Check - Slutprovet för varje vecka. Multiple-choice. Pass level 75%. C:a 30 frågor.
Sen i september så är det skolprov i varje ämne (5 ämnen på två dar!) och efter dom så får man skriva de riktiga proven på Luftis.

Som synes blir det en hel del provskrivning på en vecka. Denna veckan har sett 4 lesson checks i ASP och 2 i HPL. Och så två training checks och 6 study questions-omgångar. Denna vecka är det MET & ALW. ALW ligger jag ju ett hack efter i så det kommer att bli styvt med 2 veckors ALW och 1 veckas MET, men det ska nog gå.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Rolf

Svengelska - skäms på sig!

2008-07-01 @ 02:28:56
Postat av: Bengt

Jaha? Och vart tänkte du dig surfa för att inte se svenska blandat med engelska? :) Förutom engelskspråkiga siter då. Eller förlåt, sajter menar jag förstås.

2008-07-01 @ 07:03:56
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Rolf

Termer på engelsk bas när svenskt alternativ inte finns är en sak... Att blanda in massa engelska slumpmässigt en annan...



Cya ;-)

2008-07-01 @ 12:58:04
Postat av: Pia

Ursäkta men jag måste bara kommentera kommentarerna:

stjärna orka stjärna

2008-07-02 @ 13:43:19

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0