Things That Make You Go POF

POF=Principles of Flight (Aerodynamik / Flygmekanik)



Det måste vara synnerligen rubbade människor som gillar det här ämnet. Borde vara tillräckligt för att diskvalificera dom från flygtjänst. *POF* måste vara ljudet associerat med proppen som går nånstans i cortex när man läst >2h av detta junk :)

Varje moment i sig är inte svårt, det kluriga blir när man måste försöka se helheten. Vad händer med lyftkraft och motstånd i det ena heller andra flygläget. Hög fart. Låg fart. Sväng. Stall. Vikt och load factors påverkan. Blah. :) Jag hade POF och ALW den här veckan och jag skrev veckans prov i POF redan igår morse och klarade dom men jag fattade inte riktigt varför, hehe.

Lackade ur och bestämde mig för att ALW är i.a.f. inte ett ämne som kräver att man förstår sammanhang av olika faktorer och är lättare att bara plugga in så jag bestämde mig för att läsa om POF helt och hållet. Ett riktigt beslut känns det som nu då jag förstår saker mycket bättre vid en andra genomläsning när jag också kan tänka tillbaka på de frågeställningar som kändes kluriga på prov/övningsfrågor. Det lär inte heller bli mindre svårt sen om inte grunderna är glasklara (nåja).

Nu är det bara drag kvar att gå igenom igen... kanske kan det bli lite ALW innan dagen är slut ändå.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Rolf

Va bra... Då kan du lära mig hur man ska trimma seglen och välja kurs på katamaraner o isjakter när man seglar med skenbar vind ;-)

2008-06-22 @ 14:27:40
Postat av: Styrman Svensson

Men jag förstår inte varför du inte frågar mig om dessa saker. Jag kan ALLT!!



(kan iaf sy regnjackor till pudlar... klart!)

2008-06-22 @ 15:57:17
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Bengt

Rolf: Principles of FLIGHT, inte FLOAT ;)

2008-06-22 @ 17:16:28
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Rolf

Same shit, different name?

2008-06-22 @ 17:48:59

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0