Spotting Nära Polcirkeln - With a Twist

ICAO: ESNU
IATA: UME
WGS84: N63°47'6" E20°16'8"
RWY: 14/32



Som sagt, vad gör man vid ett flygfält med en kamera, några timmar över och lätt åtkomliga banändar? :) Fotar flygplan som en tok såklart! Galleri för den som vill se större och mer förstås.

Tog reda på vilka ankomster och avgångar som var på gång. Gick ut och kollade flaggorna och klurade ut att bana 32 mest troligen var den som var i användning. Hade 10 min marginal till SAS skulle dimpa ner från Arlanda med sin MD81, gasen i botten! Tyvärr missade jag den med minsta marginal, hade börjat bromsa in när den kom på kort final rätt över mig, häftigt! Sucks to be me bara att jag inte fått fram kameran... Men, det rättade sig snart när Malmö Aviation satte ner sin RJ100 SE-DSR...
Norrspot1
Norrspot2Norrspot4Norrspot3
Kass bild tyckte jag först men vilket djup den passerande lastbilens hytt faktiskt adderar :) Tävling? Vems lastbil? Hehe ;) Rätt svar vinner en brödrost.

Raskade sedan över till andra ändan för att fånga starterna. SAS, Malmö Aviation och Spanair till Palma de Mallorca.
Norrspot5Norrspot6
SAS LN-ROO gasar iväg tillbaks mot Arlanda.
Norrspot7
Norrspot8Norrspot11
Det var gott om snödrev den dagen och effekten är ju übercool när kärrans vortex river upp en massa snö.
Norrspot10
Airbus A321 EC-HQZ mot varmare breddgrader. Fast frågan är hur kul det är på Mallorca såhär års med knappa 20 grader?

När det var slut på föreställningen så hade jag fortfarande nästan 2 timmar till mitt plan skulle gå. Vad göra? Jo! Tornugglor tycker ju ibland om besök... Sagt och gjort, jag lyfte luren vid informationsdisken och blev kopplad till insatschefen som i sin tur efter lite lirkande ringde tornet och frågade. Visst var jag välkommen! :)

Spenderade över en timme där uppe pratandes med de två flygledare som var i tjänst. Tyvärr glömde jag ta några bilder, jag frågade den första om lov men han visste inte om den var ok och när den andra kom upp så glömde jag fråga... Illa. Men kul var det! Vi pratade massa om sånt som folk i flygbranschen tycker är intressant och givetvis om saker som är unika för Norrland och Umeå i synnerhet förstås. Riktigt trevligt! Tack för titten!

Det slutade med att jag checkade in i sista minuten, genom kontrollen och när jag kom till gate:n hade man redan börjat boarda.

Och jag hade inte haft tråkigt en sekund! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Rätt svar: Det är ingen lastbil, det är en brödrost.

2008-03-29 @ 12:38:42
Postat av: Jonas

RJ

2008-03-29 @ 16:01:36
Postat av: Pia, Cisco & Pixie

Vi tycker det är liiiiite för mycket flygplan för att fånga vårat intresse. Men vi har läst ;)

kraaaaaam

2008-03-29 @ 16:33:33
URL: http://vov.psdekor.nu
Postat av: Bengt

En brödrost med antenn? :)

2008-03-29 @ 19:00:13
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: Åsa

Det är ingen antenn, det är brödet i rosten som är ovanligt fiberrikt.

2008-03-29 @ 22:33:33

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0