En Kväll Med Caravelle

äntligen kom kvällen som jag sett fram emot sedan någon gång i februari! Flygvapenmuseums visning av 851 eller på "svenska" Sud Aviation SE210 Caravelle III. Tp85, alltså transportflygplan 85, opererades av Flygvapnet fram till 1997 bl.a. för FRA:s signalspaning över Östersjön. Tp85 opererades i två exemplar, 851 och 852, båda före detta SAS-maskiner SE-DAG Sven Viking (851) och SE-DAI Alrik Viking (852). Båda maskinerna är som synes kraftigt modifierade för att rymma all elektronisk utrustning och dess antenner. 851 är tillverkad 1962 och 852 1966.

Jag har en alldeles särskild faiblesse för Caravelle, den är i min smak det vackraste trafikflygplan som byggts! Visst, 757, Concorde och diverse bizjetar är snygga men inget går upp mot denna klassiska franska skönhet! :)

Både 851 & 852 är utrustade med denna extra noskon som härör från fpl. 32 Lansen. Synd egentligen för Caravellens nos tycker jag tillhör det vackraste som någonsin konstruerats!

Man kan få för sig att någon av operatörerna åt mycket frukt av en viss sort...

Rack fyllda med diverse elektronik, dock var mycket urplockat och antingen sålt eller återanvänt på S102 Korpen (Gulfstream G IV civilt) som ersatte Tp85 som signalspanare. Avsikten är dock att återställa åtminstone en av de fem operatörsplatserna till orignalskick före flygplanet ställs ut vilket beräknas till c:a år 2010 i samband med att utbyggnaden av Flygvapenmuseum är klar.

En operatörs sittdon.

Navigatörens plats.

The Front Office :)

Ett av de så karaktäristiska diamantformade (?) fönstren.

The Show Must Go On. Egentligen F10 Ängelholms vapen men passande även här.

Avstigning bakåt. Caravelle liksom DC9 och Boeing 727 är utrustad med egen trappa längst bak under stjärten. Ett arrangemang som i stort tillhör en svunnen era.


En luftbroms inspekteras.

Trappan pumpas upp för hand efter avslutad visning.

852 bor på Arlanda och är den såvitt jag kunnat finna den enda Caravellen i världen som fortfarande motorkörs med jämna mellanrum tack vare insatser av Le Caravelle Club. Den sista luftvärdiga Caravellen (3D-KIK) kraschade på Gisenyi airport i Rwanda i augusti 2004 och således är epoken Caravelle till ända. 852 är alltså den kvarvarande Caravelle i världen som åtminstone "lever" och skulle kunna göras luftvärdig igen med hjälp av en mycket stor skopa pengar... Caravelle var ingen stor kommersiell framgång (282 byggda) och den blev snart utkonkurrerad av Douglas DC-9. Caravelles motorer är f.ö Rolls-Royce Avon som också fpl. 35 Drakens RM6 bygger på.

Jag flög med Tp85 (vet ej vilken av dom längre) medan jag låg i lumpen. Fick följa med på en flygning till Fällforsbasen (nedlagd) och sedan till Luleå och hem till Malmen igen. Jag har många fina minnen från den flygningen och mellan Fällfors och Luleå var det första gången jag fick sitta jump-seat på en större maskin och dessutom gick vi på 2000ft VFR!!! Snacka om jag betvivlade att Luleås bana skulle räcka till för att få hejd på det stora ekipage jag satt i men självklart var det inget problem men känslan var sån för en som var van med Cessna och Piper. Förmodligen har jag även åkt med Sterlings Caraveller någon gång på 70 eller 80-talet också men det var före jag var flygintresserad så jag kan bara spekulera i att det sannolikt varit så.


I den här videon finns 3D-KIK med i andra hälften, det är den som startar och gör en lågsniff över fotografen i slutet. Vacker, eller hur? :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Underbara bilder på Caravellen! De två "spionplanen" flög ju ofta över Björs när dom var i aktiv tjänst. Minns mycket väl bullret! Hördes nästan fem minuter efter att dom passerat byn på väg ut mot havet. Gulfstream IV är ju blek i jämförelse! Mvh David

2008-05-29 @ 08:36:35
Postat av: F

Rörande Caravelle vs DC-9: Ska man hårdra det lite så var den senare en amerikansktillverkad Caravelle - frogsen gjorde en proof of concept-kärra i 282 ex, jänkarna kom därefter och snodde markanden ;)



Megaintressant inlägg och bilder. Thnx! :D

2008-05-29 @ 08:54:34
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

:)



Eftersom det är lite halvkänsligt med bilderna så maila mig om ni vill se fler. [email protected].

2008-05-29 @ 08:57:49
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0