På Spaning Efter Röksignaler

Idag var andra dagen med brandrisk 4, det vill säga en brandflygning om dagen för oss och idag hade jag och G jouren så nu skulle det bli flyga av! :) En är alltid pilot och den andra spanare även om båda är utbildade piloter och idag flög G och jag spanade. Vid brandrisk 5 flygs det två pass om dagen.

Skogsbrandflyg handlar om att hitta, rapportera och leda räddningstjänsten fram till skogsbränder som ännu inte är upptäckta. Från luften ser vi ju allt och rök är väldigt tydlig. Skogsbränder kan vara lite lömska på så vis att de kan pågå rätt länge och rätt nära innan någon på marken upptäcker den och slår larm. Det är t.o.m. så ibland att när vi lett fram bilarna så får vi berätta för dom vart det brinner.. "gå in i skogen 150m i den riktningen" :)

Skogsbrandflyget i Östergötland sköts i form av två "slingor" som ska patrulleras av. En i södra och en i norra delen av länet. Södra slingan som sköts från Linköping tar c:a 2 timmar att flyga och utgår från Stureforstrakten vidare västerut till Nykil och mot Tidersum, Kisa, Horn, Söderö, Gärdserum, Valdemarsvik, Ringarum och tillbaka till stan.

G tankar upp SE-KEG - klubbens Piper PA18 Super Cub medan jag försöker stuva in all utrustning...

Bl.a. ett styck räddningsradio B96 med flygplananpassning (extern antenn, hållare, kontakter för headset). Anropssignal Brandflygplan E052 :)

Uppställda för start. Notera den rena och fina rutan...

Passage av banan på Saab på väg söderut.

Finland kan dränka sig i sina tusen sjöar... vi har fler! :)

En av de två rökslingor vi såg idag... som oftast, falsklarm.

Horn samhälle. Kisa, Horn & Hycklinge - Grisa, kor & kycklinge :)

Hornlanda flygfält. Fältet som försvann... det finns där, men ändå inte. Jag har landat där men det var länge sen nu.

Märkliga saker ser man ibland. Upplöjt och torkat?

Igår kom maskinen hem ren... så icke idag. Någon typ av insekt hade bestämt sig för att "idag ska vi svärma" eller nåt. Kärran var GRÖN på alla framkanter när vi landade igen. Vi spenderade säkert 45 minuter med att göra den ren. Om de får torka blir de etter värre att få bort, så... Hoppas det var någon otrevlig variant som vi decimerade beståndet av :)

Ekenäs slott där Riddarspelen som vanligt avhålls idag och imorgon.

På väg in emot G:s egna gräsfält som ligger på vägen för en kort studs och gå.

Lite "outlaw flying" efter start :)

Final bana 29 på Saab. Vi fick gå över till BMC - Bug Metheorological Conditions.

Galleri finns förstås för den som vill se mer och större :) Nu sängdags för länge sen. Ska flyga till Vänersborg och tillbaks imorrn efter lunch.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Hej Bengt! Då var det väl din Cub som jag såg igår kväll då antar jag? Ni flög över reningsverket i Björsäter!

2008-05-11 @ 13:54:04
Postat av: Pia

Hmmm... en konsultinna är oxå en bra spanare om det kniper ;)

// Falkögat S:son

2008-05-11 @ 15:26:38
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Bengt

David: det är nog inte otänkbart nej :) Vi flög mellan 16.00-18.30 c:a.



Hawkeye: du får ta cert först... ;)

2008-05-11 @ 19:23:17
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0