Waltair och "Pilen" - En Studs & Gå i Verkligheten
Ägare (nu delägare) ända sedan tiden då jag började lära mig flyga är den "galna" barn/flygläkaren och piloten Anders Svensson som mer eller mindre alla i branschen känner. Waltair var i många år bara ett flygplan "blå blixten" SE-EXW, en Beech BE58 Baron, men har nu vuxit till en flotta på 6 maskiner varav 4 jet och affärerna går lysande! :) Hursomhelst så bjöd H in mig på ett litet besök på Waltair "någon gång" och nu kändes som en väldigt bra tidpunkt. Dels för lite inspiration inför att jag börjar mina studier till ATPL på måndag och dels för att Waltair just tagit leverans av en fabriksny Cessna Citation 560 XLS - SE-RIL a.k.a. "Pilen". Och självklart inte minst för att träffa H som som sagt är en gammal bekant och en mycket trevlig prick :)

Först en titt på SE-KOL en Beech 300LW.

Äldre panel förstås men RVSM-godkänd och med pinfärskt monterad TCAS.

Och så hangarens regent - SE-RIL som inte varit i landet mer än en styv vecka.

Både H och jag beklagade oss nog lite över den nästa tråkigt tomma panelen. Många piloter är konservativa och sentimentala och vi var båda av den sorten. Avioniken är från Honeywell.

Dubbla FMS:er.

Passagerarna ska inte behöva klaga heller tror jag... jäklars vilka stolar...


Rätt vad det var så bestämde sig en av BAM:s mekar att det var dags för lite fönsterputsning :)

Å så lite p0rr.... :)





Ute i dagsljuset.

Eftersom H även jobbat på mätflyget tidigare så fick jag en visning av SE-KDK som är en av 2 Beechar som Luftis opererar för att mäta och kalibrera radionavigationutrusning (ILS, VOR, DME, NDB, Marker etc etc).

Kapten H utanför mätkärran.

Det kan vara trångt om saligheten ibland och att rangera flygplan är en svår konst... ibland blir det tight som här där frigången inte var många centimeter.
Vi hade så trevligt att klockan sprang från 11.00 till 14.00 innan jag var därifrån och det hade nog blivit längre om jag inte varit vrålhungrig och haft lågt blodsocker. Time flies :) Ansiktsmusklerna kände sig också lite matta efter att ha tvingat min fula nuna att storlé nästan konstant i 3h :))) Mycket kul och lärorikt nedslag i verkligheten i den bransch som jag vill sadla om till. Oj så många både asgamla och efter de inledande teoristudierna även nya frågor som jag fått svar på idag!
Tack Henrik och tack Waltair för titten! Vi ses igen!
Underbara repotage, Bengt! Snacka lite med Tom S om den där idéen om (flyg)bloggportal också på pilotmagget...vore klockrent i min mening :)
Blå Baronen = SE-EXW ;)
pinsamt!! rodnar som en mindre pionodling Bara för att jag flugit för mycket SE-EKW på senare tid så smög den sig in...
Det var ingen dålig idé. Ska se vad jag kan lobba fram men jag vet också att han har mycket att göra och PM är ju ett hobbyprojekt.
Kul att du skriver om två kärror som jag har sett många gånger över Björsäter! Mätplanet brukar ju flyga ut på låg höjd och vända över byn. Fast jag visste inte att Luftis hade en kärra till. Du råkar inte ha reggen Bengt? Mvh David
Den andra kärran är alltså Blå Baronen. Mvh David
Nej, det är det inte. Jag fick en riktigt bra bild på den andra kärran men jag dissade den i inlägget eftersom det inte handlade primärt om mätflyget. Men här är den, for your viewing pleasure :)
http://www.ratatosk.nu/images/flyg/se-lky.jpg
Man höll på att installera en helt ny utrustning i KDK och gjorde jämförande flygningar mellan den och LKY som har en gamla varianten.
Vilken service! Tackar för bilden och infon. Mvh David