Ryanair Got a Bird in the Engine...

... at Rome Ciampino ;)
Och för den som inte riktigt fattade punch linen... se här och här. Det har stått väldigt lite om det i svenska media.
Tycker mest det ser ut som en brutta i motorn ;)
Om den där reklamen förekommer i Sverige borde den anmälas till ERK.
http://www.etiskaradet.org/erk.html
Varför har inte alla flygbolag en sådan kalender!?!? :-P
Åsa: det är inte en reklam, det är en pin-up-kalender som Ryanair säljer. Det är deras personal/flygvärdinnor som är på bilderna.
Magnus: tur att de inte har det, skulle inte ha samma "värde" som det har nu :)
Var kan jag köpa kalendern med manlig Ryanair-personal?
Hej Bengt! Just nu står en 737 parkerad på Saab. Den kom igår 16.32 i ösregnet över Björs. Flyger till Prag 23.45 ikväll när Slavia Prag åker hem efter mötet mot LHC. Hoppas du är i stan så du kan plåta? Mvh David
Åsa: http://www.ryanaircalendar.com/
David: grmbl! Nej... jag är på jobbet och ensam dessutom så jag kan inte smita ifrån. Kanske får bli nån mörkerbild ikväll i strålkastarljuset på plattan då. Tack för tipset! :)
Åsa: Oh, sloppy reading. Nej, nån sån finns väl inte. Å andra sidan undrar jag om du reagerat på samma sätt om en muskulös snygg man hade poserat på samma bild? Erk? :)
Undrar om antalet bird's i motorn var mindre på den tiden Ryan körde med 737-200? Fast the bird har ju leg's that wont quit och därför förstår jag beslutet att börja köra med -300 m fl efterföljande versioner ;)
F: antalet vet jag inte men mindre måste de varit iaf för att få plats. Den aktuella 737:ans "legs" did quit... ;)
Bengt: En sådan bild skulle bryta könsrollerna, inte förstärka dem, därför skulle jag inte ha samma problem med en lättklädd man. Jag har inget emot naket i sig.
Åsa: jo till den dag då eventuellt män blir vanligare än kvinnor på en här typen av bilder så kommer ju kvinnor alltid att påmåla sig själva bilden av att vara offer utan egen vilja och kontroll. Så ovärdigt. Jag tycker det är rätt kontraproduktivt för "kvinnokampen". Ju fler gånger man upprepar att kvinnor är offer för män desto mer stadfäster man den "sanningen".
Jag förstår inte vad du pratar om. Det har inget med offer att göra. Jag har samma problem med cowboylooken, och en cowboy är väl inget offer?
Låt mig ta ett exempel som kanske kan få dig att förstå:
Tänk dig att de flesta flygbilder som publiceras föreställer Concorde. I Flygets Årsbok är alla bilder av Concorde och när TV-nyheterna handlar om en militär flygbas visas en bild av en Concorde. Den ointresserade allmänheten är av uppfattningen att de flesta plan är Concorde (de är ju flest på bilderna) och att Concorde är överlägset alla andra flygplan på alla områden och passar utmärkt som skolplan, stridsplan och för att upptäcka bränder. Själv flyger du ditt favoritplan, men får ständigt höra att du borde skaffa dig en Concorde. Skulle du inte bli något trött efter ett tag och avsky blotta åsynen av en Concorde?
(Och, ja, jag vet att Concorde inte flyger längre.)
Nu tappade du mig helt... cowboylooken?
Det var på minuten det :)
Så du menar att din "beef" med kvinnliga pin-up-kalendrar är mera baserad på att det är tråkigt homogent enahanda än att det handlar om könsmaktskampen?
Ja, könsrollerna (som båda könen hjälps åt att skapa) gör allmänhetens mentala bild av en kvinna (typ Barbie), eller bilden av en man (typ cowboy), enkelspårig och begränsar varje individs möjlighet att vara sig själv.
Men att propagera så begränsar också den kvinnas möjlighet att vara sig själv om detta att vara sig själv för henne är att få bekräftelse på sin skönhet och attraktionskraft genom att kvalificera för att posera lättklädd i en flygplansmotor ;)
Jag kan hålla hålla med om att man tycka att det kan finnas bättre sätt att få denna bekräftelse men i ivern att låta folk få göra vad de vill göra med sina liv kan vi inte heller säga "bara det inte är det här".
Jag säger inte "bara inte det här", jag säger "åh nej! inte det nu IGEN!"
Ok, ok, ok! :)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=852678
(Ja, ja, jag ska hålla käften nu.)
Den artikeln handlar ju bara om sexismperspektivet, inte om din ståndpunkt att det är b0ring att de kör på ett gammalt spår. Så? :) Om din poäng är att det är tråkigt att de inte utvecklar annorlunda och mer "moderna" (och korrekta kanske?) sätt att marknadsföra sig på så kan du ju inte slå en artikel om sexism i skallen på mig :)
Jag slog den inte i skallen på någon, tyckte bara att det var intressant att läsa vad någon annan skrev om det. Det jag skrev handlade ju också om sexism. Läs på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexism
Särskilt meningen:
"Under de senaste åren har dock diskrimering av båda könen på grund av deras könsroller, det vill säga kulturellt betingade stereotyper om kvinnlighet och manlighet, trätt allt starkare i fokus."
Det jag skrev var att jag inte gillar saker som förstärker könsrollerna. Marknadsföring får vara tråkig utan att jag klagar, men varje bild av den typen ökar förväntningarna på att jag ska vara vacker och lättklädd.