Konsten Att LUTa en Plastfågel

Så var det då dags för mig att prova SE-LUT i sitt rätt element, lutandes :)

Kvällen kunde inte ha varit bättre vald: 
ESSL 161720Z 13007KT CAVOK 08/M03 Q1019=


Vid 19 stegade jag in på klubben och Olle som jag skulle flyga med var redo och vi fortsatte rätt ut och satte oss i och eldade igång. Det här var första passet jag flyger med Olle som lärare dessutom och det var spännande för han har rykte om att vara lite sträv, för att uttrycka sig diplomatiskt :)

Checklistan var under all kritik och bör omarbetas omedelbart men det är ju inte så svårt, lite för många upprepningar. I övrigt var det mesta ganska straight forward men systemet med 2 olika elektriska bränslepumpar tarvar nog lite mer förklaring för att jag ska begripa hur man tänkt...

Bilderna klickbara för större version

Vi drog ut ur Saab CTR via Hovetorp och fick klart söder om VSN 5000ft och därunder. Jag drog fram kameran och tog ett tiotal bilder allt medan Olle gjorde sitt bästa för att få mig att må illa... :)

 Det hade han inget för då jag aldrig varit flygsjuk... och inte idag heller :D

Vi gjorde lite vingtippningar, svängar, stall & vikning och en och annan looping (not).

Flyvgvädret var ju verkligen inget att klaga på :) Inte maskinen heller. Jag är positivt överraskad får jag säga. Inte blown away men den överträffade förväntningarna helt klart. Den är dock lite trängre med huven stängd än vad jag upplevde igår och C152 är inte mycket smalare trots allt, det var ok men man måste definitivt ta hänsyn till den som sitter brevid när man rör på sig.

Kärran gör utan snack 120+kts och stiger med 1000+fpm med 2 fullvuxna ombord. Startsträckan klart under kontroll och stall-/vikningsegenskaper som är snälla men ändå pedagogiska med en tydlig vikning om man provocerade den långt nog. Stallfart är mycket låg (klipper först under 40kts) men det är rätt ordentligt sladdrig i rodren i det området. Stallvarnaren är lite för konservativ och skriker onödigt tidigt (risk för att man bortser från den!). Diamond har artificiellt gjort kärran lite tyngre/trögare i skevningen än vad den vad den egentligen är men den är inte jättelätt i pitch heller. Harmonin var inget jag reflekterade över hursomhelst, den var helt acceptabel i mitt tycke.

Jag hade en förutfattad mening om att den skulle kännas lite ranglig och skramlig men det kom på skam, den är väldigt stabil och inget smäck nånstans. Den är lätt att trimma ut och sen petar man lite bara på den med ett par fingrar för att hålla kurs/wings level. Den är halare än en Piper/Cessna förstås men jag hade med mina vana av snabbare plan och med Olles handledning inga problem att få ner och hålla vettiga farter i varvet och fick till 3 riktiga smygare med stallvarningen skrikande några sekunder innan sättning. T.o.m Olle var imponerad :D Motorplané med 2000rpm/500fpm och den håller 110KIAS! Planflyktsvarv 2500rpm(!) hade gett nära Vne under samma förutsättningar.

Kort sagt det blev en mycket trevlig bekantskap med både lärare och plan denna fina kväll! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Ernest Laverdure

Då fick de tunga skevrodren sin förklaring, tack! Jag visste inte om att de gjorts trögare på konstgjord väg men å andra sidan har jag bara gjort en kort testflygning med typen utan att flyga in mig på riktigt.

Angående strävhet så användes namnet på Åsa-Nisses handgågne man någon gång i tidernas begynnelse :-)

Övriga komentarer överflödiga......

2009-04-17 @ 09:23:06
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Ja, det lär vara en fjäderkonstruktion som ska vara möjligt att montera bort också för den som så vill utan att det påverkar certifiering etc. (hörsägen dock!). Diamond ville väl inte att ett lugnt och fint skolflygplan skulle inbjuda till för mycket busande...

2009-04-17 @ 11:01:50
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0