Sikorsky S-64F Skycrane i Landet!

På temat stora tuffa helikoptar så kan noteras att vi har ett rätt så unikt besök i landet just nu. En Sikorsky S-64F Skycrane (sedermera Erickson Air Crane). Exemplaret i fråga opereras av European-Aircrane som är en del av Erickson-koncernen som tillverkar, konverterar S-56 till S-64 och hyr ut Air Cranes lite varstans i världen. Vadan denna förvirring med Air Crane/Skycrane? Ja, inte vet jag men Sikorsky-tillverkade kallas Skycrane och Erickson-tillverkade för Air Crane. Säkert nåt rättighetstrams. Själv föredrar jag Skycrane då det är det jag lärt mig från början. Låter lite tuffare också, väl? :)


Bilden använd med tillstånd av Nykroppa Flygcentrum, tack!

N159AC är hursomhelst i Sverige nu, spekulationerna säger att Östersund är slutmålet och jobbet är ett kraftledningsbygge i Jämtland. N159AC är en original-Sikorsky, byggd 1970 (ett mycket bra år f.ö). Det har inte varit så lätt att hitta uppgifter på nätet om Skycrane men ett knappt hundratal verkar har byggts för amerikanska försvaret som bl a använde dom i Vietnam för att bärga nedskjutna men reparabla plan och helikoptrar. Jag har hört siffror i stil med att Skycrane-flottan tjänade in sig själv varannan månad när man summerade värdet av det den bärgade... Hur många som byggts eller konverterats av Erickson är för mig höljt i dunkel. Ett 30-tal Skycranes är idag luftvärdiga enligt Wikipedias listing men många troligen på ett begränsat tillstånd då de f.d miltära maskinerna inte utan vidare får gå civilt.

Skycrane lyfter ynka 9t till skillnad mot Mi-26 (som jag skrev om i förra veckans) 20t. Den har 2 P&W-turbiner på >4000SHP var! Det räcker dock fint till en massa arbete som inte många andra maskiner klarar av. Skycrane innehar också FAI:s officiella höjdrekord för turbinhelikoptrar, 9 595m med 2t hängande last! :D It's a mean machine!

Om bilden ovan lär flygledaren i Borlänge har sagt "det ser ut som den har fått ungar" :D

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Anonym

8 761 m var för A-versionen. CH-54B slog senare till med 9 595m.



Det fanns ju många roliga rekord på FAI:s sida.

2009-04-29 @ 13:51:26
Postat av: Bengt

Helt rätt, det såg jag inte :)



"Speedbird 951, conflicting traffic is a HELICOPTER at your 12 o´clock on FL310 report visual contact" :D

2009-04-29 @ 16:40:12
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Hej Bengt! Jo,kommer ihåg när en av dessa bjässar lyfte stolpar till den stora kraftledning som går några km öster om Björsäter. Jag och pappa kollade monstret på nära håll. Ett otroligt buller var det från maskinen!! Underbart att se kära gamla KIT över Björs idag. Är väl brandslingan antar jag? Glöm inte bort att Baltic landar om lite mindre än två timmar på LPI! Mvh David

2009-04-30 @ 17:47:19
Postat av: Bengt

rats det hade jag glömt av. Var inte i stan heller så det var inte mycket att göra åt :(



När var det som den kraftledningen byggdes?



Mycket riktigt flög KIT brandflyg idag. Själv är jag jour på klubben imorrn och sedan brandflygjour både lördag och söndag så det blir nog en del flygande vad det verkar :)

2009-04-30 @ 23:32:18
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Året var 1983. Totalt restes 1140 stolpar med Skycrane. 40 dagar tog jobbet mot normala 8 månader!! Hyran för helikoptern gick lös på 15 mille.Info från Flyg 84. Du plåtar Baltic när du har tid och lust! Mvh David

2009-05-01 @ 09:15:02
Postat av: Bengt

Ah, intressant! Vi får hoppas nån vill bygga en ny seriös kraftledning i södra delarna av landet snart :)

2009-05-01 @ 22:13:11
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0