Angående Wannabee-flygbåten

Alla har redan skrivit det mesta om den mycket lyckosamma nödlandningen (ditchningen) som US Airways flight från N.Y till Charlotte fick göra på Hudson-floden efter närkontakt med en binge kanadagäss så jag tänker inte bli långrandig i ämnet.

Men, följande två reflektioner vill jag göra. Sist jag kollade så består besättningen på en A320 av 2 personer, en kapten och en first officer (styrman). Det är bara så fel att bara en av dom får all cred för den lyckade utgången. Oavsett vem som faktiskt flög kärran ner i vattnet så är det inte sannolikt att en person klarat det på egen hand.

Dels så vill jag bara påminna om Ryanairs olycka i Rom för ett par månader sedan som berodde på fågelkollision och båda spisarna stannade. Även där överlevde alla tack vare besättningens professionalism men eftersom man inte landade i vattnet mitt i en storstad så blev det bara en notis...

Lägg dessa olyckor på minnet, ni som säger att alla alltid omkommer så fort det inträffar en flygolycka ;)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0