Spotting@Arlanda

Så, nu inlägget om mitt spottingäventyr på Arlanda för snart 3 veckor sedan. Eller spotting förresten, jag vet inte det. När jag var yngre köpte jag JP Airlines Fleets och började kryssa i vad jag sett och åkt med för kärror och sånt men det intresset är för länge sedan borta. Det är liksom ogörligt att komma någonvart och... varför? :) Jag är ute för att få fina fotomöjligheter och såklart är det alltid roligt om man lyckas plåta något som man inte ser varje dag.

Fast en aktuell JP Airline Fleets och en JAWA (Jane's All the World's Aircraft) är ju bland det man vill ha i bokhyllan ändå, det hör liksom till på något vis... :) Every self-respecting aviation enthusiast has them... typ.

Galleri med fler och större bilder finns i vanlig ordning här.


Svensk Flyghistorisk Förening har anlagt och driver sedan några år den här spotterpaviljongen på Arlanda. Lite bra info även för "the casual tourist" och väderskydd för fanatikerna. Placeringen är trevlig, på en kulle precis bredvid finalen på 19L och väldigt nära taxibana W och taxibron över riksväg 273 mot Almunge.

Man kan också åka ut till finalen på bana 26 och det var nog där jag fick de trevligaste bilderna den här dagen eftersom det var "where the action was". Att fota taxande RJ:s är ingen sport... :D

Vädret var det inget fel på den här dagen men gassande sol är inte helt perfekt för foto trots allt. Här syns även de två Caravellerna som finns på Arlanda, Le Caravelle Club:s SE-DAI och Arlanda Flygsamlingars SE-DAF. Även om det är trevligt att se dem så är det dåliga nyheter att bl a placeringen gör det svårare att hålla igång SE-DAI som, med lite fantasi och mycket pengar, är den Caravelle i världen som troligen är närmast ett återställande till luftvärdighet. Om någon bara ville... (please, please, please!?). I förgrunden SAS MD81 OY-KHN.

Blue 1:s RJ85 OH-SAL.

Thai:s 747-400 HS-TGA på väg ut för start bana 19L. En välbekant syn på Arlanda, jag hade gärna följt med...

737-800 från okänt bolag. Fick inte med vare sig reg. eller mycket av liveryn på den :) Tävling utlyses kanske? :)


Man står väldigt nära staketet och tröskeln på bana 26, gissningsvis passerar kärrorna på runt 30m höjd ovanför skallen på en.

Nordic Airways MD82 SE-RDR.


Goldens Saab 2000 SE-LTX. 2000 ser alltid läcker ut... :)

Estonian Air:s 737-500 ES-ABL.

SAS 737-600 LN-RPE "Edla Viking".

SAS Airbus 321 OY-KBF "Skapti Viking".

Och nu till min lilla nya erfarenhet som jag gjorde på Arlandas bana 26.

Jag har stått på åtskilliga finaler och plåtat flygplan men jag har ändå lyckats missa en sak. En final med mycket grönska i form av lövträd/sly runtom. Jaha... och?
Vortexen efter kärrorna tar mark c:a 10-15s efter den passerat och det var ju inget nytt. Ljudet däremot... ljudet av vortexen i träden, cheez... jag har aldrig hört ett liknande ljud i verkligheten. Det saknades helt i min referensbank och jag vände mig till killarna som jag hade gjort sällskap med och frågade "hörde ni det där, vad sjutton var det??!". Lät som en dålig ljudeffekt från en skräckfilm eller nåt, ett piskande/susande/prasslande ljud, allt-i-ett. Ett ljud som Hollywood skulle använt i en film där osynliga aliens eller onda andar sveper fram, typ :)

Det enda jag surar lite över nu är att jag inte tänkte på att ta fram Ixusen och videofilma det, då hade jag ju kunnat fånga ljudet. Får bli nästa gång.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Bosse

Jag kände inte till att det fanns en spotterpaviljong ute vid Arlanda. Ser på deras sida att man kan åka motorcykel upp till paviljongen. Jag kommer packa ner kameran i sadelväskan och åka ut till Arlanda, kanske redan nästa vecka. Det kan bli ett lämpligt utflyktsmål med motorcykeln.

2009-07-16 @ 09:26:01
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Bengt

Där ser man :) Man kan åka bil upp till en stor grusparkering och så gå de sista 50m men jag antar att man med MC kan, om man vill, åka ända upp. Ska bli kul att se om det blir några bilder i din blogg sen!

2009-07-16 @ 09:56:24
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Jo,grejen med Arlandaspotting är ju att höra "spökvirvlarnas" magiska dans! Alltid lika kul att gissa var dom slår ner. Ju närmre desto bättre!! Snygga bilder Bengt. Mvh David

2009-07-17 @ 20:57:55
Postat av: PC

Utan att vara helt bombsäker TROR jag att 737-800an tillhör Primera Airlines (Solresors) bolag.

2009-07-26 @ 13:22:09
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Bengt

PC: Det var det jävligaste! Mina bilder visade bara två orange:a stripes som möts under buken och ingen läsbar reg eller nåt men det verkar stämma med Primera! :)

2009-07-28 @ 22:35:39
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0