Ryanair Boeing 737-800 - Up Close & Personal

Idag så infann sig så dagen med stort F som i flyg. Min kurskamrat C jobbar som tekniker på bolaget som underhåller Ryanairs Boeing 737-800 på Nyköping Skavsta hade i ett svagt ögonblick svarat ja på min förfrågan om ett studiebesök :) Jag fick tagga på honom flera timmar av hans arbetsdag för att känna och klämma på alla intressanta delar av 737:an och även massa runtom dokumentation, reservdelar och möten med besättningarna och deras frågor och problem.

Många bilder som vanligt och för den som vill se ännu mer och större så finns som vanligt ett galleri :) Knock yourselves out!

Fel, fel, fel! Inte Boeing 737 :) Men väl Airbus 320 från Wizzair. Snygg livery har dom och Airbusen är inte ful den heller...

...men en winglets-fetischist som undertecknad tycker att större är bättre :D

Enter EI-DHK, en i Ryanair-världen rätt gammal 737-800, levererad tidigt 2005.

Airstair på väg ut.

The girls or Ryanair :)

F/O:s pitotrör och AoA-givare.

Fläkten i en av de två CFM56-7B med 27KN dragkraft vardera.

Hjul/broms-assembly. Pinnen från bromsskivan genom öglan indikerar hur mycket av beläggen som finns kvar. När änden på pinnen når godset på öglan så är det dags för byte.

Outflow valve för kabintrycksystemet. Hade inte trott att den var så stor i verkligheten. Kabinen trycksätts av motorerna konstant och så regleras trycket genom hur mycket denna ventil släpper ut.

Mannen med det mindre glamorösa jobbet - att tömma... ja... DET :)

En titt upp i main landing gear well. Mängder av mekaniska/hydrauliska system inklusive flight controls löper genom detta utrymme. När jag kommenterade att allt är så skitigt så sa C "skitigt är bra, det är när det är rent som vi blir oroliga". Hydraulolja har tydligen en rengörande effekt så där det läcker blir det rent... man lär sig varje dag :)




Inte varje dag man ser en helt tom kabin. Brukar ju minst vara ett par flygvärdinnor där men inte på denna kärra som stod stilla ett par timmar under ett besättningsbyte.

I dörrkarmen sitter alltid identifieringsplåten på större maskiner, Boeings serienummer 33820. Kan vara kul att titta på som passagerare när man boardar om man inte står i vägen.

Thrust reversers deployed så jag fick se i detalj hur de är uppbyggda.

Och en titt under "motorhuven" :) Alla hjälpapparater. Mycket givande att se och prata om det jag läst så mycket om i böckerna.

Bakom noshjulsbrunnen finns en lucka där man med lite god vilja och utan homofobi kan klämma överkroppen på två vuxna samtidigt och då befinner man sig i avionics bay. Där finns det mesta av elektronik och elsystem samlat.

Kapten Bergholm in command!

Flight Deck - A room with a view :)

Den mystiska throttle-kvadranten som nu är betydligt klarare för undertecknad med alla sina funktioner.


Overhead panel.

Jag ställt och fått svar på en gaziljard frågor under dagen men stackars C var tålmodig och verkade trots allt tycka det var roligt att berätta om sitt jobb för någon som verkligen är intresserad.

Jag får ju lov att säga att det är läääänge sen jag var iväg på något som gav så mycket utbyte under en dag som detta, fantastiskt roligt har jag haft! Tack, tack och tack igen! :D

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Snygga bilder Bengt! Men Ryan har väl bara 737-800,ej några 900 vad jag känner till.... Mvh David

2009-03-23 @ 08:18:03
Postat av: Bengt

Du har rätt. Ändrat.

2009-03-23 @ 08:29:00
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Ernest Laverdure

Hmmm jag reagerar över texten "F/O:s pitotrör och AoA-givare"

Enligt British Standard 185 : Part 1 : 1950 så är det man ser på bilden vad man kallar "Pitot comb"



"A number of pitot tubes for simueltaneous observations at a number of points"



Tack för en trevlig blogg ! :-)

2009-03-25 @ 10:22:46
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Ernest: hmm.. nu vet jag inte vad du tänker på exakt men det är en teknikers beskrivning, eller? Placarderna som sitter vid respektive pitot-rör anger "First officer" och "Alternate". Deras syften är skilda och för skilda system.

2009-03-25 @ 13:02:05
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

http://i86.photobucket.com/albums/k102/pilothiwa/ps.jpg

2009-03-25 @ 18:59:56
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Ernest Laverdure

Merde.....

Och jag som äntligen fick använda uttrycket "pitot comb" Som småflygare är man ju inte van vid en hel kam med rör.....Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen :-)

2009-03-25 @ 20:31:46
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Haha :) Småflyg? Som i Messerschmitt? ;)

2009-03-25 @ 20:57:22
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0