Vikingar i Sydösterled

Här kommer då lite bilder från flygresan ner till Thailand med Thomas Cook Scandinavia, f.d MyTravel. Flygningen var delad i två delar, Landvetter-Sharjah (U.A.E) ~6h och vidare Sharjah-Phuket ~6h till. Anledningen till detta är ekonomi (dyrt att släpa mycket soppa samt billig sådan i U.A.E) och generella väderförhållanden (oftast motvind såhär års), inte så mycket prestandamässiga då en A330-300 som denna mycket väl skulle kunna klara hela sträckan i ett svep. Man byter då även besättning vid mellanlandningen och det utnyttjade jag maximalt till att få två besök på flight deck :D

Och tur var väl det för det första besöket var inte så jättelyckat och då hade jag inte heller kameran med mig. Flight crew var två danskar men jag fick inte så jättebra kontakt med dom men var framme c:a 10 minuter och pratade i alla fall. Kabinchefen tipsade mig om att nästa crew skulle bestå av åtminstone en svensk som dessutom är jättetrevlig så han tyckte jag skulle be om ett besök även med dom... Klart jag gjorde!

Navigational Display med en liten twist :)

Kapten Hugo (dansk)

Styrman Bengt Franzén (svensk).

Centre console på OY-VKG. Flight#: DK2925, call sign: Viking 2925.




Den största (?) fördelen med jobbet, vacker utsikt och sol varje dag :)

Och där sitter den, lite för syns skull, den klassiska magnetkompassen med alla sina fel och brister som jag måst lära mig allt om. Den används inte praktiskt längre men den måste finnas där om det otroliga skulle inträffa.

OY-VKG på plattan i Phuket efter ankomsten, Phuket International Airport (N08°06'48" E098°19'01") ligger precis vid stranden som synes, naaajs :) Förra gången jag var här plåtade jag lite kärror från stranden där, nästa lika bra som Princess Juliana airport i Antillerna.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Snygga bilder som vanligt Bengt! Inte bra att du sitter fast i Thailand när första "riktiga" charterplanet kommer till Linköping nästa lördag!!Det blir alltså en 737-800 från Air Europa som landar 14.35 fyra lördagar framöver. Kärran kommer från Gran Canaria. Ha det i solen! Mvh David

2009-03-01 @ 10:05:47
Postat av: Pia

Jag tycker flight deck ser ut lite som gubbdagis ;)

KRAM

pst..iPod!!

2009-03-01 @ 10:47:08
Postat av: M

Tjaba Bengt, känn dig kedjebloggutmanad :-S



http://lidosta.blogg.se/2009/march/bloggutmanad.html



Schyssta bilder på Airbusen förresten! :)

2009-03-02 @ 22:20:18
URL: http://lidosta.blogg.se/
Postat av: Bengt

David: det var val Norrkoping de skulle aka fran? Naja, jag sorjer inte, jag ar ju i Thailand och det slar kanarieoarna "any day of the week".



Pia: :)



M: Kann dig kedjebloggignorerad ;) Atminstone till jag ar hemma igen men jag ar inte sa mycket for att sprida kedjegrejjer men denna ar lite kul, vi far se. Bilden 6/6 ar ratt bra...

2009-03-04 @ 09:15:39
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Men jag ville bara egga mästerfotografen lite! Jo,det är Saabfältet som gäller fyra lördagar i mars. Blötsnö på lördag.... Mvh David

2009-03-04 @ 13:04:02

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0