Brandflygpremiär

Årets brandflyg fick hoppa direkt från sängen och rakt ut i spåret då värmen och torkan kom ovanligt tidigt även i år. Vår ordinarie schemaläggning och avtal gällde från 1/5 men det flögs ett antal pass under hela förra veckan då spridningsrisken var både 4, 5 och 5E(xtrem). Idag var det min tur och jag hade verkligen tur... en solklar femma = två pass varav jag flög det ena och min partner/spanare L det andra.


Initial climb efter start 29.

Köpetorp industriområde. Notera den långa raka vägen som går nästan parallellt med banan. Gissa sen vad som hänt där en gång tiden...

L flög första passet med start kl. 10 och jag plåtade lite. Vi pratade en del om Garmin GNS430 som L hade lite svårt för. Fan flög i mig och mellan passen satt jag och tog ut koordinaterna för alla slingans brytpunkter, lade in dom som waypoints i 430:n och skapade sen en färdplan. Sen var det bara att invänta mitt pass...

Den enda rök vi såg förutom sågverket vid ÄÄÄÄ som alltid ryker var dessa två traktorer som rörde upp damm på en åker.

Östergötland och Sverige har väldigt många sjöar, de tusen sjöarnas land kan slänga sig i väggen, deras är bara stora. Vi har fler! :)

Sturefors slott som man ser i slutet av slingan nära Hovetorps inpasseringspunkt när man kommer österifrån.

På eftermiddagen kom så min tur att flyga och nu var det dags att se om jag tagit ut koordinaterna rätt och dessutom matat in dom rätt i 430:n. Jag lät SE-KIT flyga hela slingan med autopiloten följande 430:ns direktiv och det stämde så jävla bra! Yes! :D
De tre timmarnas slit med uppritning av slingan på karta, mätning, dubbelkoll av mätning, manualläsande,  test i 430-simulatorn så jag lärde mig hur jag skulle gå till väga för att mata in dom och skapa en färdplan och sen ut och hacka in det i KIT:ens 430 hade lönat sig!

Nu återstår bara att skriva en lathund för alla andra som fortfarande tycker att 430:n är jobbig...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: H

Kul att höra dig på radion när jag kom in dundrandes med 737an :)

2009-05-04 @ 07:06:18
Postat av: David

Det är väl på den raksträckan dom bruka "burna" så det står härliga till? Antar att "motorburen ungdom" gärna skulle vilja använda Saabs bana istället!! Mvh David

2009-05-04 @ 18:21:54
Postat av: Bengt

Ja, det är väl fortfarande så att det är Linköpings enda officiella streetrace sträcka där det är ok under ordnade former tror jag. Annars är de gärna nedanför där jag bor ibland men då mindre lagligt men väl så ljudligt dessvärre :(

2009-05-04 @ 22:29:18
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0