Kungliga Västgöta Flygflottilj och 40-åringen

Såhär till sommaren så puffade jag lite på jobbet för mig och mitt flygande. Det gav resultat och idag har jag varit med kollegan B och hans fru som fyllde 40 just idag till Karlsborg för att äta middag. Karlsborg var fram till 1994 F 6 Kungl. Västgöta Flygflottilj. Bara för att man lägger ner en flottilj innebär helt klart inte att Flygvapnet slutar flyga där, F 6 sjuder av aktivitet. Skolflygningar, attack mot sjömål i Vättern, målgång, UAV och en massa annat. Numera är fältet dock lite mer öppet för civilister och inga staket finns längre och man är välkommen, i mån av plats i alla fall :) Efter lite wheelande och dealande med den trevliga tornugglan L så var det grönt att landa där och parkera vid tornet.


Det blåste friskt och jag var rädd att mina pax skulle tycka det var jobbigt och må illa istället för en fin upplevelse. En pax i en annan klubbkärra som landade när jag kom ner vid 16-tiden hade fyllt en påse - bad omen. Det var dock väldigt lugnt på 4 000ft och ännu lugnare på hemvägen när solen slutat driva på termiken. Alla var så nöjda och glada :)

Efter landning på ESIA.

844 står och glänser i kvällssolen. Startade 1 min före oss när vi åkte hem sen :D

Lansen som gateguard. Najs!


Representanter för Karlsborgs turistbyrå mötte upp.

Kommunhuset minsann :) Det blev en promenad på c:a 3km in till restaurangen där vi skulle äta.

Downtown Karlsborg - metropolitan area.

Sanny Thai i Karlsborg kan rekommenderas, mucho yummy!

Vilken årstid det är nu - allt blommar för allt var tygen håller! Vackert!

En skymt av Karlsborgs fästning. Vackert och pampigt från luften men jag hade fullt upp med att flyga när vi var nära där så ingen flygbild tyvärr.

På hemväg igen, mätta och belåtna. Medvind på hemresan, 23 minuter mot 30 minuter dit :)

Karlsborg gav helt oväntat mersmak, jag vill se fästningen och så blev det inte den omtalade restaurangen Idas Brygga p.g.a att den stängde redan 18 på söndagar :( Det finns all anledning att återkomma dit. För en gångs skull besökte jag också en ny destination och kan nu lägga ESIA till listan över besökta flygplatser, kul!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

En Hercules flög cirka 600 meter framför en Saab 2000 AEW för någon vecka sedan över Björs! SK 60 kom släpandes lite efter oxå. Nog Saab som hade hyrt in Herca för en snygg reklamfilm för 2000 med "planka" på taket! Mvh David

2009-05-12 @ 08:59:23

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0