Sjöfågeln Munin

Inte bara en utan två anmärkningsvärda förflyttningar av svenska DC-3:or äger rum denna vecka. I början av veckan så kom Tp79 001 (791) Hugin till sin sista viloplats i Flygvapenmuseums nybyggnation här i Linköping. Samtidigt så började den säregna transporten av syskonet Tp79 002 (792) Munin från f.d Skoklosters motormuseum till fallskärmsjägarmuseumet i Karlsborg - vattenvägen!

En intakt DC-3 som Munin är för stor för att transporteras landvägen utan att man skulle bli tvungna att göra permanent åverkan på den. Hugin & Munin var ju som bekant korpar och inte direkt några sjöfåglar men Munin aspirerar iaf på titeln i dagarna :D

Undertecknad har följt projektet de senaste dagarna och idag ringde jag projektledare A efter jobbet för att höra om inpassering i Göta Kanal vid Mem utanför Söderköping skulle ske planenligt lördag morgon. Svaret var "den ligger redan där" :) Smart som jag varit så hade jag åkt bil till jobbet och dessutom packat kameran så jag blåste dit på momangen och fick lite fina bilder.

Så några bilder, DC-3:a från sjutton olika vinklar :D

Imorgon bitti fortsätter transporten som kommer gå på kanalen genom centrala Söderköping och jag funderar på att åka dit och ta lite bilder, flygplan på pråm mitt i pittoreska Söderköping... Man kan ju alltid inmundiga en glass från Smultronstället om inte annat.

Första slussen vid Mem. Slätbaken och Östersjön ligger utanför.

Fler detaljer kan man läsa på Fallskärmsjägarklubbens hemsida. För den som vill se spektaklet rekommenderas postering vid någon av kanalens slussar under lördagen. Målsättningen är att vara i Berg till kvällen. Läs mer on Tp79 i Flygvapnet på Wikipedia. 791 & 792 var bara två i en flock om 8st :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0