Garnisonens Dag 2009 - ESCF/Malmen

Bättre väder kunde man ju inte önskat för en flygdag! En stålande kall höstmorgon med lite lätta moln (svettigt med jacka på, frös med jacka av). Dessvärre så var det en varmfront på gång och framåt lunch när flygprogrammet skulle påbörjas så var det mest moln och motljus vilket inte ger så bra bilder :( Men några av de 550 exponeringarna (jag labbade en del också) gick i alla fall att använda! :)

Som vanligt har jag svårt att välja ut bara några få bilder så här nedan är en hög och som vanligt finns också ett galleri för större och mer.


Första kärran på statisk display var en av de Team 60-målade SK60:na, just denna är 60088, en fyrsitsare så den används inte vid uppvisning.

Undertecknad har ju en viss faiblesse för SK60 eftersom jag både mekat och flugit den (60137) i lumpen. En rätt simpel konstruktion under skalet, mycket känns igen från vanliga småflygplan men förstås med lite bättre motorer, prestanda och hållfasthet :)

Wow!!! :)

North American/Rockwell Sabreliner 861 (Tp86) med Carabass-antenner. Sannerligen ingen vacker best! Carabass är ett radarsystem som kan se ned under markytan och för att göra det krävs långvåg.

JAS 39C med lufttankningsprobe.

Varmfronter bjuder på de roligaste molnen :) En av Flygvapnets två S102B "Korpen" i bakgrunden. Lite kul att de visar den för allmänheten. Föregångaren Tp85 Caravelle var så hemlig att att den inte existerade. Eller nåt.

Trotjänaren HKP4 a.k.a Boeing/Kawasaki Vertol 107. Snart slutflugen i Sverige :(



Uniformskavalkad. Tjusigt :) Mycket Haute Couture!

S100B Argus. A.k.a Saab 340 med PS890 "Erieye" på ryggen. Notera APU:n under stjärtkonen och strakes under stjärten.

S102B Korpen a.k.a Gulfstream IV. GIV är en häftig maskin men meken sa att de är väldigt illa byggda om man jämför med t ex Saabs plan. Man kan inte ta en lucka från en individ och förvänta sig att den passar på den andra!

Tp100 sedd genom rotorhuvudet på HKP9 a.k.a MBB 105.

HKP15 a.k.a Augusta A109.



Ersättaren till HKP4, nya HKP14 a.k.a NH90. Hela 18st är beställda! Fantastiskt!



Boys with toys!

En mängd markutställningar från olika delar av försvaret fanns på plats och man kunde prova att hålla i både det enda och det andra om man ville :) För övrigt hade man hällt ut allt man bara kunde från olika funktioner och avdelningar, mekar, fälthållning, säkmat, frivilligorganisationer, samband - you name it!

Skogsmulle på rymmen?

Hemvärnets musikkår lirade marschmusik större delen av dagen, trevligt! Jag uppskattar pampig orkestermusik men jag gillar flygplan mer så det blev ingen längre tids avjutning.

På det hela taget var det mycket väl arrangerat på marken, gott om toaletter, bra skyltning, bra PA-ljud och speaker men köerna till mat var som vanligt obegripligt långa. Jag stod i 30min för att få en burgare och precis när jag var nummer 2 i kön så började förstås uppvisningsprogrammet. Som tur var med Saab B17 som jag sett många gånger förr. Nu var molnskärmen här också och gråa och gröna flygplan mot en grå ljus himmel, tja, det blir vad det blir.

B17 spakad av en flygbekant tillika provflygare på Saab - Jan-Erik Lundqvist.

Sen kom, lite udda faktiskt, en JAS39D spakad av Fredrik Müchler.

*brum* :)

Och så la piece de resistance - Team 60! Team 60 har varit mycket lågaktiva, för att inte säga helt borta under en rad år och i år har det, rätta mig om jag har fel, bara blivit två uppvisningar. Dock ryktas det att det har tränats en del över Bråvalla.

Precisionen var det lite si och så med men det gör inte så mycket, kul att se dom igen!

Visste inte att SK60 hade EBK! ;)

Banana Split



Hagman imponerade som vanligt med sin demonstration av saker en helikopter normalt sett inte ska klara av :)

MBB 105 har ju ett visst övertag på andra maskiner tack vare sitt stela rotorhuvud.

HKP15 i luften.

HKP9 lyfter från vagn...

...och drar iväg.

Varje programblad var numrerat och under dagen lottades det ut flygning med både SK60, helikopter och 340, jag nappade åt mig tre blad men inte vann jag nåt för det :( Gissningsvis var där 7-10 000 besökare, jättekul! Nästa år i samband med återinvigningen av Flygvapenmuseum så aviseras en stor flygdag, hoppas de håller vad de lovar!




Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Kanonsnygga bilder Bengt! Extra kul att du plåtade Sabrelinern.Den brukar flyga över Björs några gånger om året. Gillar ljudet från den.Vasst buller!! Mvh David

2009-09-14 @ 09:11:15
Postat av: Hultberg

Snygga bilder Mr Bergholm! Vet inte riktigt om jag skulle våga släppa iväg en 4-åring med en GRG (granatgevär). De kan ju skada sig ;)

2009-09-14 @ 09:43:00
URL: http://facebook.com/PeterHultberg
Postat av: Bengt

David: tack :) se också

http://www.ratatosk.nu/images/flyg/gdag09/20090912_10.36.09.jpg och

http://www.ratatosk.nu/images/flyg/gdag09/20090912_10.19.24.jpg



Hultberg: tack :) Jag är för barnuppfostran där de får lära sig av sina misstag utan att man skyddar ihjäl dom ;)

2009-09-14 @ 09:52:06
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Härlitt o se att ettan i Team 60 åker i det enda fpl som fortfarande bär "10" i nosen. Nu föll en lätt tår på min kind ;)

2009-09-14 @ 22:04:42
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Pontus

Hatten av för de otroligt snygga bilderna. Fortsätt gärna med det :-)

2009-09-28 @ 18:44:43
Postat av: Bengt

Pontus: tackar! Rota lite bakåt, finns nog en del i den tidigare produktionen som är tjänligt också :)

2009-09-28 @ 20:35:47
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0