iPhone 3Gs - First Impressions

Nä, jag har inte konverterat och blivit Applehead, inte än :) Men visst är det en helt annan grej. Det är inte bara en telefon längre. Och det var ju såklart därför jag köpte den. Telefon har jag ju en redan och ringa är inte det jag tänker göra på iPhone i första hand även om jag kanske borde ringa upp de 300:- jag ändå betalar för i abbet. Men för "9 öre i minuten till alla telefoner" så får jag bli tonåring igen för att ro iland det :D

Den är snygg. Den är cool. Den har en massa coola appar (applikationer). Och. Den har begränsningar som man bara inte begriper sig på. Steve Jobs tappning av "640kb should be enpugh for anyone". Om vi inte stoppat in det så behöver folk det inte och ska inte heller kunna göra nåt åt det. Eller nåt. Och så ägnar man sig åt nåt som är så 80-tal som inlåsning av kunden. Nej, vissa delar suger så hårt men jag visste ju vad jag gav mig in på men jag har inte avsagt mig rätten att klaga för det! Det blir ju så extra satans irriterande när det är så snubblande nära perfektion! Det som saknas mest är multitasking så att man kan köra flera appar samtidigt (apples program kan minsann...), obegränsat bluetoothstöd (funkar bara med Apples tillbehör och kan inte skicka vCards till andra lurar... go figure!), bättre batteritid. Jailbreaking löser en del av det här men ännu finns ingen jailbreak for iPhoneOS 3.1, men det kommer... var så lugn.

Jag älskar ändå apparna och funktionerna som finns, det är så enkelt, det är så "no-nonsense". T ex tv.nu är en bra site som jag använder mig av på datorn men som iPhone-app så äger den verkligen så stort! Gränssnittet och skärmstorleken tvingar utvecklarna att skala bort allt onödigt skit och bara satsa på funktion och det är så skönt! Inga menyer att gå vilse i, inga blinkande reklambanners (än), ingen sunkig layout, bara prydligt, rent, intuitivt, lättanvänt och ändå kraftfullt. Precis som resten av telefonens gränssnitt, genomtänkt som bara den. AppStore innehåller en hel del kul saker, både gratis- och betalappar men jag kan ändå känna att det bara är i sin linda, jag kan se så många saker jag skulle vilja ha som inte verkar finnas än men som borde vara enkla att göra. Men det kommer, var så lugn. iPhone är en plattform med stora möjligheter!

Mest användbara apparna såhär långt, förutom mail- och surfmöjligheterna såklart:
  • tv.nu
  • AeroWeather
  • Facebook
  • Spotify
  • Google maps med GPS
  • Pilotwiz
  • Shazam
  • Texttv
  • Convert
Jag och några polare beställde "skin" till våra  iPhones idag från USA så att den inte ska bli så repig. Mitt mål med en iPhone var att kunna surfa och läsa mail varsomhelst och det kan jag nu :) Plus en massa annat kul. Mailmöjligheten räddade mig i morse då jag nyvaken och yr hemifrån skickat ut ett mail till styrelsen för flygklubben på helt fel grund och var tvungen att gå ut och ta tillbaka det. Detta kunde jag göra från en busshållplats i Hackefors :)

Neat!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Rolf

Låter väldigt likt min gamla Motorola A920 bortsett från utseende...

2009-09-29 @ 10:41:12
Postat av: Bengt

Har väldigt svårt att få ihop Motorola och perfektion, men... :)

2009-09-29 @ 10:43:15
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Pia

tv.nu kör jag i min mobil. Funkar jättebra!

Google maps med GPS är nåt jag skulle vilja ha när man är ute med dogsen. Går visst att få exakta promenadsträckor inritat. Eller är det nåt annat? Nåt träningsgunk kanske. Ja iaf... det skulle jag vilja ha.

2009-09-29 @ 13:52:53
URL: http://pia.psdekor.se
Postat av: Pia igen

Runkeeper heter den visst. Man använder den ihop med Google maps på nåt sätt.

2009-09-29 @ 14:02:06
Postat av: Ernest Laverdure

En fantastisk liten maskin helt klart !

Ta det försiktigt bara. Jag vill inte läsa något om att "Flygplan vek sig okontrollerat på kort final beroende på att piloten kollade sin position på Google maps" ;-)

2009-09-29 @ 18:06:36
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Haha! :) Nä, risken är väl större att de rotar fram en kamera min näve iaf :)



skrivet på pendeltåget på iPhone...

2009-09-29 @ 18:15:53
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0