Erik Bratt


Jag nåddes idag av den tråkiga nyheten att Erik Bratt i lördags lämnade jordelivet 94 år gammal. Erik Bratt tillhör de som jag som relativt ung nerd skulle kalla för "the great old ones". Såna som de inte gör längre. De som trots att flyget inte var helt nyss uppfunnet var de som drev flygtekniken framåt i nästan vanvettig takt. De som fortfarande gjorde nya stora landvinningar nästan från månad till annan. De som lade grunden till allt flygande i dag och vars många sanningar fortfarande står sig. Pionjärerna. Det som görs idag är mest förfiningar och få, om någon, kommer att kunna mejsla in sitt namn i flyghistorien på det sätt som de som var med i teknikens barndom. Sådana som Erik Bratt.

Själv kände jag Erik mest som medlem av Linköpings Flygklubb och jag har träffat och pratat med honom många gånger genom åren. Han var en mycket aktiv pilot med eget flygplan, SE-XED en Jodel D119 och han lade inte av förrän han var runt 85 år! Fortfarande vid mycket god vigör tog han själv beslutet att nu kändes det inte längre rätt att fortsätta. Erik Bratt var en bra pilot, en stor civilingenjör och en mycket trevlig gentleman av det gamla snittet. Flygsverige har mist en ikon.

Vila i frid Erik!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Ernest Laverdure

En perfekt sammanfattning!

Han var nog den siste av de riktigt stora namnen inom flyghistorien.

2010-02-19 @ 10:39:43
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Ja, jag ville inte ta fullt så stora ord i min mun eftersom jag inte är så flyghistoriskt bildad som en del andra men visst låg han nog i den divisionen.

2010-02-19 @ 11:24:51
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0