MCC Dag 1&2

Så, en liten rapport från första dagarna på MCC-kursen på OAA Arlanda (f.d SAS Flight Academy). Lördag samling 10:00 i lobbyn på OAA. Jag var tidigt på plats och satt och väntade på att någon mer skulle dyka upp. Gick på toa 2min och plötsligt var där 4 andra på plats.... typiskt. In alles är vi 17 st fördelade på 8 besättningar. Den vakne ser redan att något inte stämmer med den matten men vi har en extra också, en kul kille från Mongoliet som varit i USA 9år och nu fått jobb hemma på Saab 340 och är där för att göra sin type rating, men han saknar MCC:n! Så han ska inte simulera med oss men väl gå de första 4 dagarnas teorilektioner. Merparten av de andra är från BFSAA i Västerås pluss en dansk, en islänning och så "min" italienare vid namn Ivan. Jag är ju lätt den äldsta i den här kursen men jag är inte förvånad...


Typisk FFS - Full Flight Simulator, dock inte den jag ska flyga men konceptet är detsamma.

Jag måste medge att jag, utan att riktigt kunnat förklara det, varit rätt nervös inför den här kursen. Dels har det känts som att jag snarare behöver 2v i Thailand än ännu fler utmaningar just nu och dels tror jag det har varit att det är så mycket som är helt nytt, sånt jag inte kan klara av på gamla meriter enbart. Nervositeten släppte ganska fort ändå när jag väl var på plats och vi kommit igång. Teoribiten är lite... tja.. långsam. Läraren är ok men han har en del andra utmaningar för att göra det hela lite intressantare, enough said, men dagarna går inte så fort. Bit för bit får vi lite mer insikt om själva flygbitarna också och vi lär känna arbetssätt och flygplan lite mer.

Jag var lite orolig för hur bra engelska min simpartner skulle kunna och vilken attityd han skulle ha och delvis så besannades väl mina farhågor men ju mer vi lärt känna varann desto lättare är det att förstå honom och han är otroligt fokuserad på att lära sig engelska, han frågar hela tiden och vill verkligen bli rättad på uttal och grammatik och verkar vara en ödmjuk kille så det kommer nog gå kanonbra! Jag, Ivan (Italien), Ivan (Danmark) och Petur (Island) bor på samma ställe och har spenderat en del tid ihop och jag tycker vi har rätt kul tillsammans.

Vår lärare är gammal 340-kapten och jobbar mycket med CRM-frågor mot myndigheten osv och han gör sitt bästa för att nyansera vår bild av flygbranschen. Ta ner oss på jorden skulle jag säga. Han är nästan onödigt tydlig med att det är rätt mycket skit i branschen och att det hela är på väg rätt ordentligt åt fel håll vad gäller många saker som kan vara både direkt och indirekt säkerhetsrelaterade. Nu var det inga nyheter för mig men säkert för en del av smågrabbarna om jag får kalla dom för det med glimten i ögat :) Det är inte så lätt att vara pilot där ute i verkligheten idag där balansen mellan ekonomi och säkerhet ofta är farligt mycket på väg åt fel håll. Man kan bara hoppas på att lyckas pricka in den rätta kombinationen av 1) ett bolag som vill ha dig 2) du inte behöver betala dig in på 3) fortfarande har en skaplig företagskultur. Lycka till...

Men en sak i taget - nu Sömn™



Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0