MCC Dag 3-7

Så, den som undrar vad som blev av fortsättningen av MCC-kursen... här kommer nästa del. Teoridag 3 & 4 blev inte så annorlunda mot de två första. Lite analys av olyckor med typiska human factorsinslag, några videor och mycket powerpoint. Kursen är tveklöst viktig (men ännu viktigare i en del andra delar av världen) men innehåller inte så mycket nyheter egentligen för den som läst HPL på ATPL-nivå (eller iaf har ett sunt förnuft). Det riktigt intressanta börjar på tisdag när vi ska in i simulatorn för ett första pass och teorin omsätts i praktiken. Det lär bli nyttiga (pr)övningar.


Under perioden onsdag-fredag den här veckan så har min simpartner Ivan och jag pluggat checklistor och callouts för Fokker F28-4000 enligt Ryanairs SOP. Det är inte helt trivialt att få allt att sitta utan att missa något. Hur det kommer att funka i simmen när man sitter i kärra som gör 300kts, stiger med 4000fpm och är svår att både accelerera och retardera med... vi kommer klänga oss fast i stjärten på den och så dessutom försöka göra allt korrekt... huu....

Vi bor iaf på Bokloster, ovan är Ivan i full färd med att laga en carbonara till oss andra.


En typisk bild som används i undervisningen men som också kan sättas ihop med andra delar för att bli en "paper tiger" (a.k.a cardboard bomber). Dvs en mock-up som går att "sitta i" eller snarare framför när man övar alla procedurer. Bra för att lära sig hitta alla instrument och reglage så vissa saker kan gå lite mer på reflex.

Oxford Aviation Academy, f.d. SAS Flight Academy har fina lokaler. 14 simulatorer finns i huset. Jag vill inte se deras elräkning...

En gammal LINK-trainer. Något äldre än den LINK som Linköpings Flygklubb hade fram till för några år sedan.

Samling vid pumpen :)

Cool & the gang. Grabbarna som jag bott tillsammans med på Bokloster i veckan. Piloter utan framtid?

Hursomhelst så är jag hemma nu i helgen, man kan inte plugga 24/7 och så är det ju flygdag här imorgon och det är minsann inte varje år så jag har hela tiden planerat för att vara hemma så jag kan gå på den. Åker upp till Stockholm på måndag igen och sen är första simpasset på tisdag 19:45.


Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0