Välkommen SE-MEV!

I tisdags morse blev jag tillfrågad av flygchefen på klubben om jag kunde tänka mig att flyga till Roskilde (EKRK) och hjälpa till att hämta hem vår andra fabriksnya Diamond DA20 C1-Eclipse - SE-MEV. Om jag kunde?! 4 flygtimmar i vår Mooney M20J SE-LBV på klubbens bekostnad och dessutom få se vår nya maskin först?!

I'm in!


Tog ut en dag ledigt för att kunna färdplanera i lugn och ro.

Alla bilder klickbara för större.

Turen skulle gå via Ängelholm (ESTA) för att plocka upp en annan medlem som tillsammans med flygchefen skulle ta hem SE-MEV. Blev en nyttig övning för mig i IFR-planering med internationell destination, AROwebben och dess utmaningar m m.

1:a leggen ESSL-ELPAX-TOKSI-NILEN-ESTA. EET 1:05. FL080.
Avlöpte som färdplanerat, ingen direktroute. Tog 1:15. Landade Ängelholm 16:54.

2:a leggen ESTA-KAS-CDA-EKRK. EET 0:20. FL060.
Blev istället SVD och radial 195° från den till intercept LLZ RWY21 med circling till 29. Tog 33 min. Landade 17:46.

3:e leggen EKRK-KAS-SVD-MISMA-TOKSI-ELPAX-ESSL. EET 1:25. FL090.
Blev istället radarvektorering 050° i säkert 10 min för att de ville ha bort mig från Kastrup, sedan DCT OL! Bara gå raka spåret hem. RNAV sweetness! Landade 20:09.


Flygchef W happy as a hog! Mycket trevlig flygning med 2 killar som visste vad de gjorde, blev en mönsterflygning såklart! :)

Första blicken på SE-MEV när vi landat på Roskilde.

Fin va?! :)

Jag hade tagit i med rätt mycket tid på plats i Roskilde, 2h på marken men det gick blixtrande fort och jag betalade landningsavgiften på 80DKK och tidigarelade färdplanen hem till 18:30 lokal. Kom i luften 18:36 c:a 10min före SE-MEV. Med min tidiga start och fartövertag på 25kts över SE-MEV så var jag hemma minst 45 min före dom.



FL090, autopiloten gjorde jobbet och jag kollade bara läget och njöt. På den höjden börjar man verkligen märka av att syrehalten inte är densamma som på backen.

Undan gick det också i sjunket mot Saab, 167kts :)

Är det det här som menas med levelfika? :)

På plats hemma fanns P-O och A som hade en seriös fotosession med SE-MEB med fina kameran och två slavblixtar på stativ hehe. Ska bli kul att se deras bilder.

W & T taxar in SE-MEV på dess nya hemmabas.

SE-MEV hittar in i sitt nya bo :)

Och så lite fina bilder...



SE-MEV i förgrunden, SE-MEB bakom.

Så, nu är det bara att börja räkna ner dagarna till vi kan börja flyga in oss på skönheterna!

Om du är intresserad av att bli medlem i LFK och flyga våra fina plan - besök www.lfk.se


Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Ähh,tacka vet jag KIT!! I onsdags förra veckan gjorde den en lågsniff över huset så takpannorna höll på att ryka..... Som för övrigt till ett antal av 25 st gick sönder dagen innan flygshowen på Malmen när vår flaggstång behagade gå av i stormvindarna och landa på huset!!! Mvh David

2010-06-24 @ 17:38:04
Postat av: Bengt

Får väl blåsa taket av kåken din med en DA20 så du kommer på bättre tankar ;)

2010-06-24 @ 22:37:14
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Hej Bengt! Var det du som flög över med KEG nu 18.38??? Brandflyget antar jag.... Mvh David

2010-06-28 @ 18:41:08
Postat av: Bengt

Nope, inte jag, jag flyger inte Cub:en. Brandflyget var det dock :)

2010-06-29 @ 07:13:56
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Hälften rätt iaf!!! Mvh David

2010-06-29 @ 08:37:12
Postat av: Ernest Laverdure

Jag önskar lycka till med de nya aerodynerna.

Jag hoppas verkligen att namnet Eclipse (Förmörkelse) ej skall gå i uppfyllelse.

Tyvärr så är jag inte imponerad av vare sig den svenska agenten eller av Diamonds hantering av reklamationer så jag hoppas verkligen att allt kommer att fungera för LFK.

2010-07-06 @ 20:31:37
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Ernest: Tack! Jag är medveten om det du säger och vibbarna har väl inte varit odelat goda under vägen heller så vi får se. Jag har mina farhågor också men det finns ju rätt många DA20 ikring så på nåt sätt borde det ju kunna funka.

2010-07-07 @ 11:07:57
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Hej Bengt! Corren har en ganska bra artikel om brandflyget idag. Lite kul oxå att fotograf Axman är uppvuxen här i Björs!! Mvh David

2010-07-10 @ 09:42:32
Postat av: Bengt

David: kollade som snabbast, stort uppslag! Själv ska jag flyga BF imorrn så läggdags nu...

2010-07-10 @ 23:24:38
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Det var jäkligt varmt o disigt i söndags va??? Såg en liten kärra 11.42 söder om Björs som puttrade in mot stan. Mvh David

2010-07-14 @ 10:01:00
Postat av: Bengt

David: kan nog varit vi men det var inte jag som flög den svängen.

2010-07-21 @ 09:06:11
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0