CPL Pass 1 & 2

Äntligen så har min CPL-skolning på Kungsair börjat :) Den kommer att vara minst 15h och totalt blir det nog lite mer eftersom jag även ska återta ME/IR-behörigheten som jag låtit förfalla.

Vädret har varit inte helt samarbetsvilligt, i alla fall inte med tanke på att vi skulle ha lite bra med höjd för de första passen med SE-LBD, en Slingsby T67 M200 Firefly. Första passet blev c:a 45min airborne och fungerade mest som en allmän avdamning eftersom det var 5 år sedan jag flög den sist. Vi körde lite svängövningar, lite checklistor och övergångar mellan olika flyglägen. Slingsbyn är rätt motorstark (200hk) och har ett mycket kraftigare girmoment än t ex PA28 och det blir mycket mer stampande på sidrodret hela tiden. Man får t.o.m sitta och nidhålla den lite i planflykt! Borde ha sidrodertrim. Ovant och vållade lite bekymmer i att anpassa roderkoordinationen men överlag gick det bra och jag fick beröm. "Du flyger ju bra, som vanligt" :) Vare sig mina egna krav på mig själv eller lärarens var väl så högt uppskruvade och mätt mot det så var det riktigt bra. Susade ifrån Kungsängen tillbaka mot jobbet glad och nöjd ända till farbror blå vinkade in mig och delade ut lite extra vägtrafikskatt... :(


Slingsby T67 M200 Firefly.

Eftersom första passet inte bjudit på höjd nog för branta svängar, stall & vikning så file:ade läraren i IR-färdplan till idag och vi gick igenom molnen och la oss på ovansidan i solskenet (5000ft) och övade där. Gick bra men lite knivigt att få till 45-graders bankning i bestämd hastighet hela varvet. Får fila lite till på det nästa pass. Det här passet gav definitivt lite mer utmaning men fortfarande roligt, vi avslutade med inflygning på ILS:en på bana 27 på Kungsängen och landning, gick helt ok tyckte jag. C:a 1:15h airborne och mycket mer koncentration/anspänning än första passet, var lite matt och väldigt hungrig efter. Kul med lite tuggmotstånd också så länge det inte blir så mycket att man börjar tvivla på sin förmåga :)

Efter passet imorgon har jag valet om jag vill fortsätta att flyga Slingsbyn som är lite dyrare (500:-/h) även för landnings- och navigeringsövningarna vi ska göra eller byta till Beech Skipper som är billigare men går lika bra för ändamålet. Jag vet inte om jag vill flyga 3 olika typer på 15h så jag överväger att fortsätta i Slingsby till 10h och sen de sista 5h i Beech Travelair (2-motor). Det blir ju typ 4000:- dyrare men vafan... hålla på och hatta runt med kärror man inte känner ordentligt? Jag kör nog vidare med Slingsby, gillar den skarpt. Känns bäst så.

Kommer högst troligt att flyga min 900:e timme imorgon \o/

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0