CPL Pass 6

Något bättre väder än igår och vi kunde utan större problem ligga på 1 000ft i trafikvarvet. Blev mest studs-och-gå för hela slanten (10 landningar idag) men vi blev också ivägkörda till väntläge vid Ensjön ett par gånger. Mycket slit med att få alla konfigurationsförändringar att flyta skapligt och checklistorna att sitta. Finns fortfarande ett par lägen där jag tycker att checklistan inte har "flow" och då blir det svårare att lära. När man följer ett mönster eller "varv" runt är det mycket enklare än när det blir mera hoppande fram och tillbaka mellan reglagen. Lätt att tappa bort flygningen och bli lite stressad innan det sitter bra och jag insett att det går bättre (och det faktiskt är ok) om man låter det ta den tid, och höjdvinst/förlust som det blir innan man är färdig att göra nästa sak. Många saker, mycket koordination och simultanförmåga men inte omöjligt på något sätt. Finns en anledning till att man hela tiden övar på saker... :)

Lite roligt också att tornugglorna i Norrköping har en nykläckt unge som försöker lära sig rutinerna. Blir lite konstigt ibland mot vad jag är van vid och säkert så diskuterar de en hel del där uppe i redet också :) Nykomlingen bryter upp tillstånd och information i 2-3 olika sändningar med motläsning istället för att ge allt på en gång. Bl a får man inte QNH vid första kontakt utan först efter färdtillstånd vilket jag vill mena är direkt fel. QNH vill man sätta före taxningen påbörjas och inte låta den fördröjda informationen blockera att man kommer iväg. Häromdan fick jag också ett 3-siffrigt QNH - 107... :) Å andra sidan så blir det overload för mig också emellanåt och jag läste tillbaka helt snett ett par gånger idag när jag var busy med annat :D

S-E och jag har alltid gillat varann men det blir tightare nu när det är såhär mycket och vi har jävligt kul av och till :D Skönt att kunna vara så avslappnad med en flyglärare.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0