VMworld Europe 2010 - Bella Center - Köpenhamn

Stora delar av veckan har jag spenderat i Köpendanmark (finns det nåt mer än Köpenhamn i Danmark?) på VMware's tradeshow VMWorld Europe 2010. De flesta riktigt stora leverantörer av IT har den här typen av kundevenemang en eller flera gånger om året och även i olika världsdelar. VMware vars plattform för virtualisering (ESX) jag använder på jobbet har ett event i U.S.A ett i Europa årligen. Europa-eventet har tidigare hållits i Nice men i år var det flyttat till Köpenhamn, nerköp när ju nu äntligen fick åka... :( Men eventet i sig var det inget fel på!


Inkvarterad på splitternya hotellet Wakeup Copenhagen, svarta byggnader är ju rätt läckra eller hur?! Rummen var förstås mycket snygga och allt så fräscht som det bara kan bli på ett hotell invigt för mindre än ett år sedan. Officiell klassning bara 2 stjärnor men det enda jag kunde klaga på var väl frukosten för DKK60:- som var rätt mager. Allt i engångsförpackningar och ingen varm mat eller fikabröd. Hade ett hörnrum på 11:e våningen med sängen mellan de två fönstren så man hade typ panoramavy, meget dejligt!

VMworld-eventet avhölls i Bella Center (BC) som är Köpenhamns stora kongress-/mässlokal på Amager. Just nu under uppförande ett par torn som ska bli Bella Center Hotel. Kunde inte låta bli att plåta lite, mycket snyggt/intressant.

Eventet spände från tisdag 12/10 till torsdag 14/10 och jag åkte ner med tåg redan på måndagskvällen för att vara på plats utvilad då den här typen av event kan suga musten ur vemsomhelst...

Notera det enorma bladet från ett vindkraftverk som sträcker sig över bussen mot entrén.

Bladet på lite närmre håll.

Ett helt vindkraftverk står också framför BC. Danskarna får man väl anse är helt världsledande på denna teknik. Nu blåste det måttligt de här dagarna men verket snurrade och jag förstår inte riktigt de som klagar på att det skulle låta så mycket. Hörde inte det minsta ljud från det.

Vid ankomst så registrerade man sig (eventet kostar ~€1100) och fick en rätt seriös ryggsäck fylld med massa information, busskort och reklam samt lite roliga saker. Icke att förglömma att vi också blev märkta som boskap :) En stor badge i snodd med streckkod på - allt för extra spam! :)

När jag kom dit vid 09:30 på tisdagen så var redan den viktigaste keynoten, eller "general session" igång med VMwares högsta chefer som mässade om visionen för den närmsta framtiden och slog sig för bröstet om hur "cloud" VMware är. Auditoriet sprängfyllt men fear not, fullt med skärmar och högtalare utanför för de som ville se. Själv har jag utvecklat en kraftfull allergi mot buzzwords så jag gick och fiskade...

... eller nja, inte, men det var klart häftigt med den fiskdamm som anlagts inomhus med dessa lätt förvuxna guldfiskar i :) De var enorma! 30-40cm minst och färggranna.

Ett par såna här infoväggar fanns på strategiska ställen och trots att man fått en tjock bok + ett häfte med rättelser med alla seminarier ("breakout sessions") så gjorde man bäst i att kolla på väggen då ändringarna ändå var många. Typiskt hölls breakouts 10:30-11:30, 12:00-13:00, 13:30-14:30, 15:00-16:00 och vissa 16:30-17:30.

All mat och dryck ingår och såna här stationer med läsk, juice och smoothies stod överallt, bara att förse sig!

Danska wienerbröd och kaffe på morgonen, fruktvagnar som denna och mer fika på eftermiddagen.

Förutom den av EMC sponsrade lunchen. Alla 6 200 deltagarna strömmade igenom här och fick mat under några få timmar mitt på dagen. Kökspersonalen var lätt stressade kan jag säga. Önskar jag kunde fångat på bild den flickas min jag skymtade när jag tittade in bakom draperiet till deras utrymme, hon påminde om hur jag gissar att en 4-barnmamma ser ut framåt 20-tiden på kvällen efter en dag med magsjuka barn" :)

Tyvärr så imponerade inte det danska köket speciellt, en del av bordet var "smørrebrø", nästa någon form av slemmigt kött i en slemmig sås utan speciellt mycket smak, quiche, pizzaslice alla fesjumma och sist lite efterrätter som iofs var rätt goda.

En typisk breakout session, denna om Storage DRS, en ny feature som verkar bli major cool!

Ett av de större auditorierna. 6200 deltagare och man vet inte exakt hur stort intresset blir för olika sessions. Ett par gånger kom jag inte in på det jag tänkt se men de populära gick oftast i repris en eller flera gånger.

Efter att ha fyllt de två första dagarna med breakouts så valde jag att labba lite under den tredje dagen. VMware hade satt upp 240 tunnar klienter med 2 skärmar var och allt körde mot deras "moln" (datacenter säger jag) i USA. Körde 2 labbar, "Performance & Tuning" samt "Update Manager". Nästan 6000(!) labbar genomfördes på mindre än 3 dagar!

Det var lite kö och såhär såg det ut, mitt namn på listan... tog inte mer än 5min väntan ändå.

Labplatsen. Lite seg tyckte jag den var men stabil och fungerade som utlovat. Om man behövde hjälp av en instruktör klickade man på en ikon på skärmen så kom det en skubbande :)

"Solutions Exchange", den vanliga utställningsytan där runt 130 olika företag inkl. VMware själva såklart marknadsförde sina produkter.

VMware hade också vad de kallade för sin "Genius Bar", en bardisk bemannad av experter på olika områden som svarade på frågor. Häftig idé att alla ytor var belagda med "whiteboard" så man kunde klottra överallt. Här får jag lite hjälp med planering av storlek på storage-LUN:ar :)

En av kvällarna var jag för första gången på Jensens Bøfhus och gjorde misstaget att beställa en stor Cola. Mina händer är inte små, kolla greppet om glaset... :) "Litet" glas bakom. Tyvärr serverade de en rätt oinspirerad och halvseg anrättning. Nu vet jag varför ingen pratar om det danska köket utomlands... XD

På onsdagen var det även ett middagsevenemang med show men det avhandlar jag i nästa inlägg :)

In alles så var det trevliga dagar och de flesta seminarierna var givande (även om jag gick ifrån ett) och jag har redan efter bara en dag haft nytta av en del av det som jag lärde mig där.



Lite kuriosa från vmworld.com:

Attendance:
* Over 6,000 attendees
* 113 total exhibitors
* 82 countries represented

Food consumed to date:
* More than 14,000 bottles of soft drinks
* 9,000 bottles of beer
* 13,125 liters of coffee
* 17,000 pastries
* 8,534 bananas, 5,342 apples and 3,485 pears

Hands-on Lab Facts
* 5,948 labs completed
* 56,435 virtual machines deployed

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0