Bilder A380 @ ARN

Lite sent som vanligt då... men bättre det än aldrig. Eller? :) Jag hinner knappt med i livet och att ta hand om de 400+ bilderna efter onsdagens lilla exkursion till Arlanda har varit en utmaning med tanke på det halvroliga vädret. Dis och grått = mycket efterarbete för att få det att se skapligt ut men jag har fått en del höjdarbilder det till trots :)

Galleri med bilderna från inlägget och en hel del andra på annat än A380 finner som vanligt här.

Det har ju varit känt ett tag nu att det första besöket med Airbus A380 till Sverige skulle bli av den 15:e september och lika länge har det förstås stått i min almanacka :) Eftersom jag ännu inte hade sett den så kändes det klart motiverat att flexa ut en dag och dra dit. Många nya flygplan gör premiär på Arlanda men få är så spektakulära att man åker dit. Sist jag gjorde det var när Concorden var på besök...

Fick dessutom med mig kollegan F från jobbet som anslöt med kort varsel när han hörde att jag skulle dit :) Kul med spontana infall!


Arlanda var verkligen hjälpsamma inför besöket och på hemsidan fanns en massa matnyttig information för den som ville komma och titta. T ex förväntad bana som den skulle landa och starta från och anvisningar för var man bäst kan stå för att fotografera, lysande! Tyvärr var det 19R för landning och det är inte så lätt att nå fram till den men tack vare köranvisningar spotting-sektionen på G-kraft så var det en barnlek. Vi var dock som synes inte ensamma om att ha hittat långt ut i skogen... rena kravallerna och anarkin på grusvägarna :)

Efter en kilometers vandring genom skogen så kom vi till slut fram och väl framme var det lätt att hitta bra plats för fotografering. Vi hade startat tidigt för att kompensera både för Stockholmstrafikens nycker och problem att navigera fram till 19R och vi kom fram med goda 45min marginal. ETA 11:15.

11:08 gick ett sorl genom församlingen och alla tittade uppåt mot det svaga susandet i skyn ovanför. En A380 på 2500ft skymtade fram mellan molntrasorna... yeah! Arlanda uppdaterade t.o.m sin sida med en ny beräknad landningstid 11:05, mycket snyggt även om det visade sig att kärran ändå landade nästan på den utsatta tiden.

Call-sign: Lufthansa 8941 Super....! Heavy räcker inte som wake turbulence category för det här lilla leksaksflygplanet...

Fick dessutom höra en del annat roligt på radion. Som snubbarna som när flygledaren gav dom klart att ställa upp på 19R frågade om de inte kunde få vänta lite istället... vänta, till A380:n landat! :) Vad deras bolag tyckte om den förseningen förtäljer inte historien... :)

Mycket tyst gled den in, även om motorerna inte gick på nån större effekt här så är det imponerande hur tysta dagens jetmotorer är, även den här allra största sorten. Starten lät inte mycket mer den.


Ser ni något annorlunda på den här bilden...?

Just det... K-strimmor bildades vid varje nacelle när max lyftkraft togs ut. Sekunderna innan sättning och sekunderna efter lift-off så uppstod de här mycket tydliga strimmorna. Speciellt.

Boeing 737 är inte så liten den heller men... glufs :)

Som vanlig dödlig var det här så nära vi kom utanför staketet vid brandstation öst. Lite för långt ifrån för att ge den där riktigt imponerande känslan av storlek. Den är trots allt runt 4m kortare än en 747-8 men betydligt högre med sina två våningar. 24m till fenspetsen!


Ny motorteknik på A380, unfanned duct ;) Nejvars... Det är förstås "Liv" a.k.a Jumbo Stay. Snyggt var det iaf med de två uniformerade figurerna på vingen.

Om det var folk ute i skogen så var det inget mot vad det var i slutet av 19R (01L). T.o.m bitvis dubbelparkerade på Märstavägen... :)

Hajen, någon? :) Fenen når högre än de flesta byggnaderna på Arlanda.


Notera K-strimmorna igen.





Hej då!

Det var en aning lerigt på gräsytorna vid 01L... men vad gör man inte för en bra vy/bild? :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

747-400 är ju "bara" 70 meter lång Bengt! A 380 är 73 meter. Förlåt att jag är petig Bengt,men rätt ska vara rätt!! Grämer mig fortfarande att An 225 bara stod på backen när jag och P var på Parismässan..... Mvh David

2010-09-18 @ 10:36:25
Postat av: Bengt

Jag gick efter denna

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Giant_planes_comparison.svg

2010-09-18 @ 15:45:03
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Åsa

Ringmärkte ni kärran?

2010-09-18 @ 15:51:45
Postat av: Bengt

Åsa: fåglar ringmärker man, inte flygplan ;)

2010-09-18 @ 18:10:30
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Okej! Synd bara att A 380 inte är 10 meter längre än den är nu...Skulle vinna mycket i "snygghet" på det. Men den är jäkligt tyst. Det håller jag med om!! Mvh David

2010-09-18 @ 18:44:54
Postat av: F

Väderleken gjorde att jag passade. Sista bilden said it all ;)

2010-09-19 @ 17:30:38
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

David: kanske det... inte så vacker nej men speciell. Kolla vingarna bakifrån, ser ut som en gås eller något. Den har även väldigt tydliga "midjor" vid stabben precis som vid vingen, något jag inte noterat lika tydligt på andra kärror.

F: undanflykter och bortförklaringar... världen är full av dom ;)

2010-09-20 @ 13:45:50
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0