Dr. FOD

Jag har länge tänkt att den här pärlan skulle få hitta från ett av mina gamla VHS-band ut på nätet men Youtube har ju haft en begränsning på max 10min långa klipp och jag har inte orkat hålla på att bryta upp den 10-min-segment. Nu har man däremot börjat att släppa på 10-mingränsen för ett antal konton i taget. Nu verkar det vara 2GB eller 4h som är max :)

Klippet är iaf "Dr. FOD & the Wayward Body", en instruktionsfilm från RAF  producerad 1970. Ämnet är FOD - Foreign Object Damage, en förkortning vars innebörd är känd för alla som jobbar i flygbranschen. Det handlar om föremål, skräp etc, som ligger på ställen där de inte ska vara och riskerar att sugas in i motorer eller på annat sätt ställa till det under flygning. Att skada flygplanet helt enkelt (eller piloten, lösa föremål i cockpit etc).

Rullen är, i brist på bättre ord, corny. Och sådär typiskt brittisk sexistisk, nästan lite Benny Hill-sort-of. Vackra, blåsta och lättklädda flickor som ögongodis för att fånga tonåriga beväringars intresse, om inte för ämnet, så iaf för att titta klart på hela filmen.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Anonym

Har aldrig sett den med svensk textning (som skymmer bilden) förut. Däremot har den funnits i duröret ett bra tag, då uppdelad i tre delar.

2011-03-14 @ 18:16:39
Postat av: Bengt

Ok, sist jag kollade så fanns den inte alls på Youtube men det stämmer som du säger när jag kollar nu, vem du nu är...

2011-03-14 @ 22:12:03
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: M

Den verkar ju helt ascool! :-)

Måste se den i sin helhet när jag inte sitter på jobbet.



Det roliga är att "Benny Hill" fenomenet fortfarande funkar och används. Ta säkerhetsvideon med kroppsmålade flygvärdinnor som exempel...



/M

2011-03-18 @ 12:50:09
Postat av: Kalle

Ahhhh, en underbar tid när män var män, piloter var hjältar och cigarren ett naturligt inslag i socialt umgänge.

2011-03-19 @ 10:39:02
Postat av: David

Ska man skratta eller gråta? http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5582256&date=&menuids= KLM 15.30 gick rakt över huset på väg till Norrköping! Lite ironiskt att det händer just idag med tanke om pratet om fördjupat samarbete mellan LPI och Kungsängen som respektive kommunbossar snackar om i dagens Corre!! Mvh David

2011-03-23 @ 17:05:11

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0