SE-KIT i Västerled

Vår Mooney M20J SE-LBV har varit stående på ENGM (Gardemoen) och sedermera ENRK (Rakkestad) i nästan ett halvår efter en galopp med åtföljande skador på propeller, motor och nosställ. Äntligen är den nu färdig för avhämtning och undertecknad blev tillfrågad om att flyga dit flygchefen W och O, en gammal erfaren räv och flyglärare. Klart man ställde upp på det :) Gratis flygtid och allt... :D


Rakkestad ligger typ 13NM från svenska gränsen nästan rakt västerut från Karlstad. Vi har inväntat att väder och scheman skulle inta någorlunda gynnsamt läge och igår såg det ut att kunna genomföras. Jag tog ledigt från jobbet och vi pep iväg strax före 11 i SE-KIT. IFR förstås och rutten var DETSO, MOXAM och OSLOB till ENRK på FL80. Fördelen med IFR-flygning (och kommersiell flygning såklart) är att man nästan garanterat får se solen oavsett vilken skit som andra vadar runt i nere på backen :D

Vi fick ingen direkt route dit utan resan gick i huvudsak enligt färdplan. Jag var lite ringrostig på IFR-flygandet så jag reagerade inte på det, annars kan man alltid efterfråga en direktklarering men jag hade fullt upp att damma av gamla kunskaper och pumpa O på nya visdomar. När vi kom fram till ENRK så skulle vi avsluta IFR och fortsätta in VFR eftersom det är ett fält utan hjälpmedel. Vädret borde ha varit bättre än vad det var men efter en del lirkande kom vi under molntäcket. Alternativet hade varit att gå till ENRY typ 19NM längre fram, skjuta en ILS för att komma under och sen återvända till ENRK.

Banan på Rakkestad var ett kapitel för sig... inte snöröjd sedan Hedenhös eller nåt. 1000m is typ. Var nästan lite orolig att inte få stop på ekipaget där ett tag men det gick bra till slut och det med marginal. Bra läge att ha med sig riktigt erfarna piloter i "baksätet". O muttrade nåt om att "här vill jag *** inte landa med Mooneyn".

Hemresan var uneventful och när jag blev överlämnad till Sweden Control en bit före gränsen så fick jag klart direkt hem till ESSL på FL70. Hemma här var det lite halvsopigt väder och flygledaren på ÖKC var nog lite drucken för först fick jag en met report som sa 06004 9999 OVC17 M02/M05 Q1033 och fick klart för en visuell approach till Saab. Visuell med OVC17? Go figure. Sedan ändrades det rätt snart till ILS11. Kul tänkte jag, har inte gjort en ILS på 11 nångång förut men säg den glädje som varar då clearance ändrades en tredje gång! Nu till ILS29 med radarvektorering. Blev ett visst skruvande på avioniken och briefande av 2 olika approacher.

Hursomhelst så när jag låg på 1900ft (vart fick han den höjden från? Inte Jeppsen iaf) i och ur moln söder om stan så såg jag fältet men tänkte att jag behöver träningen med ILS så jag lät dom leda fram mig men när jag väl var established så hade jag sett banan länge. Nemas problemas. 3.5h IFR och en massa nya erfarenheter, man tackar! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Hej Bengt! Det blev flygning med KIT i november till slut med grabbarna. Sommarflygningen rann ju ut i sanden av diverse orsaker.Du kommer väl ihåg telefonsamtalet när Bonanzorna var på besök!? Men bättre sent än aldrig...... Mvh David

2011-03-03 @ 18:58:42
Postat av: JB

Är inte 1900 en beräknad höjd pga temp?

2011-03-05 @ 03:20:33
Postat av: Bengt

David: jodå, jag minns men inte vilka och av vilken anledning det var ni skulle ut och rundflyga.



JB: Det var kallare än standard, from hot to cold, don't be bold. Dvs det borde varit en högre indikerad höjd, verklig höjd är lägre i kallare luft. De vektorerade in mig på en rätt kort final, inte utanför OL som normalt och jag tror att det lägre höjden kom sig därav.

2011-03-05 @ 09:53:18
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: JB

ok, kan ju erkänna att jag var för lat för att ens titta på platen.....

2011-03-05 @ 13:41:03
Postat av: Bengt

:) 2100ft är den publicerade höjden.

2011-03-05 @ 21:56:30
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Johanna

jag drar en månad efter er! 20e april.. lite sent kanske, men ack så billigt :)

2011-03-09 @ 15:19:42
URL: http://beeergman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0