Stegeborg International

I förra helgen blev det tack vare flygbekante S en tur till Stegeborgs flygfält tillsammans med R och 4,5-åriga sonen H som är mycket flygintresserad men aldrig tidigare flugit. Kul! Vädret såg väldigt tveksamt ut mest hela dagen och det blåste och levde om. Jag tyckte kanske inte att det verkade så bra för en första flygupplevelse men när kvällen väl kom så blev det superfint och hur lugnt som helst i luften. Timing!

Vi startade från ESSL och flög 20min österut mot Slätbaken och Stegeborgs slottsruin som är ett välkänt landmärke utåt S:t Anna:s skärgård. Ägaren Casimir Danielsson blev flygbiten för några år sedan och eftersom de hade mark så anlade han ett försvarligt gräsfält på 800m. I början var fältet inte så vidare värst men det har blivit längre och bättre med åren och nu är det riktigt bra. Förutom skogsridån i väster då... ingen start ditåt med fullt skepp!

Från fältet är det bara c:a 700m att gå till slottsruinen och hamnkrogen.

Öppettiderna är inte riktigt högsäsongsmässiga ännu men vad gjorde väl det när R hade packat med matsäck åt oss. Picknick i kvällssolen, inte fel på något sätt!

Duh...!?


Lilla H tyckte det var hur kul som helst och kunde inte bärga sig till vi skulle starta hemresan igen, han bokstavligen dansade ut över Skällviks ängar mot SE-IUD :)


På vägen hem, vi var nästan ensamma i det östgötska luftrummet, så steg vi till 6000ft och presenterade H och molnen för varann, en riktig höjdare! :) Riktigt så liten var jag ju inte när jag blev flygintresserad men jag minns mycket väl hur spännande och kul det var. Mycket roligt att det blev en så bra utflykt!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Rebecca

Tack för flygturen! Det blev verkligen en lyckad utflykt!

2011-05-12 @ 14:09:11
Postat av: Gudrun

Fina bilder. Lyckan kände förstås inga gränser för H.

Kul upplevelse.

2011-05-12 @ 18:51:00
URL: http://bjorkudden.blogspot.com
Postat av: Bengt

@Rebecca: varsågod, det var bara roligt som du kan se av vad jag skrivit :)



@Gudrun: Tack!



Om ni vill ha någon/några/alla bilderna så är det bara att säga till!

2011-05-13 @ 22:09:37
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Johanna

Härmed lägger jag en bet på 100:- att lille H kommer bli Kapten H om ca 25,5 år. Jag kommer lätt vinna.

2011-05-13 @ 22:28:29
URL: http://beeergman.se
Postat av: Bengt

@Johanna: jag sätter emot och höjer en hundring :) När jag var i den åldern vill jag bli polis, inte pilot, eller IT-tekniker för den delen... :D Hinner ändras många gånger.

2011-05-13 @ 22:35:39
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0