Stockholm(are)

Efter en vecka i storstan så är man återigen påmind om allt som faktiskt är annorlunda bara ett tjugotal mil hemifrån. Det är samma saker varje gång. Lite är det som att komma till ett annat land fastän man fortfarande är i Sverige. Det finns spelregler som bara gäller i Stockholm.

Stå till höger i rulltrappan eller bli omkullsprungen och snäst åt. Rör dig med strömmen så fort som möjligt och använd armbågarna om det behövs. Stressa gärna även om du inte har bråttom egentligen, du passar in bättre då :) Titta inte folk du möter i ögonen, vissa har ju blivit ihjälslagna för mindre på senare tid (jaja, risken är väl inte överdriven trots allt) och håll hårt i dina tillhörigheter. Var vaksam. Byt sida av gatan om du ser ett gäng nysvenska ungdomar stå och hänga en bit längre fram... Tja, the list goes on.

En tjej som jag var tillsammans med en gång i tiden konstaterade efter ett halvår i Linköping att det var jobbigt att besöka Stockholm där hon hela tiden behövde just vara vaksam eller snudd på rädd för andra människor.

Sen är det ju också det här märkliga i alla storstäder att det finns en påtaglig mängd med människor som jobbar rätt hårt på att skilja sig så mycket som möjligt från andra. Extrema kläder, tatueringar, piercingar/smycken/glasögon, sminkning etc förefaller väldigt mycket vanligare här än "på landet". Men också det motsatta, extremt välklädda människor med mycket utstrålning är vanligare. Tja, det blir väl så med 1,5 miljoner människor inom några kvadratmil och många huvudkontor och statliga funktioner. Alla dessa "framgångsrika" på ett ställe :)

Men vad vet en lantis som jag egentligen? Detta är mina observationer och min upplevelse. Jag har heller aldrig lockats av att flytta till Stockholm då jag tidigt insåg att nackdelarna överväger fördelarna i mitt tycke. Det är kul att komma på besök ibland men det räcker så.

Tack för denna gång, invånare i fjollträsk! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: M

Så går det när bönnera kommer te stan!

/M

2007-12-08 @ 09:58:01
Postat av: Bengt

Japp :) Förstod nog att du skulle få hicka ;) Det var som bonnen som första gången kom till stan och fick sen en pizzeria sa - "stava det kan di jävlarna då inte men ta betalt, det kan di" :))

2007-12-08 @ 10:00:50
URL: http://sbb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0