Telia Suger!

What's new? Inte mycket iofs. Sanningen är ju lika gammal som företaget. Tro mig, jag har varit i branschen i mer än 10 år och jag har haft att göra med otaliga delar av Telia mer än jag önskat.
Väldigt lite har någonsin fungerat som avtalat eller förväntat när det gäller denna stela gamla dinosaurie som fortfarande agerar som om man är ett statligt verk med absolut monopol på marknaden fastän det var 15 år sedan den bilden var någorlunda sann. Monopol har Televerket aldrig haft men de facto har det ändå fungerat så. Den skenande inkompetensens högborg. Skyll alltid på kunden även om felet uppenbart ligger hos dig själv.

Vad är det som gör att jag sitter en lördagskväll och hetsar upp mig över detta då? Jo, monopolfasonerna lever ju i allra högsta grad och drabbar framförallt de som vågar vägra använda sig av Telia, t ex bredbandskunder som undertecknad som valt en billigare och snabbare tjänst och som dessutom fanns tillgänglig medan monopolet fortfarande försökte få igen pengarna man lagt ner på sin ISDN-infrastruktur genom att lura på vanligt folk svindyra duocom-abonnemang.

Ta en så enkel sak som att flytta, i mitt fall en våning upp i samma trappuppgång som jag redan bor i. Telias nätbolag Skanova är inblandat i alla förändringar oavsett vilken bredbandsoperatör man köper sin tjänst av. De ska ha 10 arbetsdagar på sig att koppla ur tjänsten på det gamla stället och 10 arbetsdagar till på sig att koppa in den på det nya. D.v.s. jag kommer att vara utan bredband minst en månad för de kommer att nyttja sina 10 dagar till fullo! För att jag flyttar upp en våning! Insatt som jag är så vet jag dessutom att åtgärden som Skanova ska göra vore enklare om de gjorde ur- och inkoppling på samma arbetsorder! För att göra saken ännu värre så har de som har bredband genom Telia inga sånna här problem. Där går allt på en gång... Hat!

Det finns goda skäl till att PTS dansar polka i Telias arsle mest hela tiden, tyvärr så behöver myndigheten utrustas med lite skarpare vapen för att verkligen kunna vara en smärta i Telias bak. Hoppas hoppas...

För dig som står i valet mellan Telia och något annat, vad det än må vara, lita på att det är dyrare än vartsomhelst annars och sämre support/service. Välj något annat i alla lägen så blir det billigare och Telia blir fattigare och mindre betydelsefullt på den svenska telekommarknaden. Även om det innebär att vissa nedsidor då kan du åtminstone vara stolt över att du hjälpt till att förpassa Telia sakta men säkert dit där det förtjänar...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Rolf

Köp ett dussin 3G-abonemang med tillhörande donglar hos valfri operatör. Voila - inget Felia!

2007-12-09 @ 12:31:40
Postat av: Bengt

PPP Multilink FTW :)

2007-12-09 @ 12:34:35
URL: http://sbb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0