Ut Med Det Gamla - In Med Det Nygamla?

Hur vet man när det är dags att göra något nytt i livet? Anledningen att jag funderar är att jag varit en "knapptryckare" hela livet. Manualer är för mesar, bara "på det", jag listar ut det mesta ändå. Så är det fortfarande, jag har inga svårigheter med ny teknik och jag älskar fortfarande att packa upp och installera ny hårdvara. Men. PC->Problem->vad jag är bra på att lösa->är vad jag levt på i 10 år att ta betalt för. Bra va? Nya prylar, nya problem att lösa, utmaningar hela tiden *lycka* :)

So, what's new? Jag har mer och mer tröttnat på problemen och problemlösningen. Jag tänker allt oftare "varför kan dom inte göra skit som bara funkar!!?". Fast, då skulle jag ju inte ha nåt jobb. Oj. :) Hursomhelst så börjar liksom grunden för mitt yrke att verka ointressant, t.o.m irriterande. Jobbigt att lösa problem, jobbigt att lära sig nya saker. Gammal och trött? Latheten som tagit överhand, eller bara en tillfällig formsvacka? Just nu känns det som att allt som händer på jobbet (vilket är tokmycket nu) bara är jobbigt för det är massa problem att lösa och massa nytt att förstå och minnas. Känslan är väldigt främmande för mig eftersom jag vet att jag borde tänka "åh, vad kul, jobba som fan och bli bra på det här är vad jag verkligen vill just nu".

Efter det att jag börjat hänga mycket på nätet på t ex G-kraft och låtit flygintresset ta en större del av livet än vad det haft under de år jag jobbat som konsult så tänker jag mer och mer på att det är nu eller aldrig som jag borde göra nåt åt att få jobba som pilot. Jag inser att jag kommer att bli en bitter gammal gubbe som gnäller över vad jag borde ha gjort om jag inte gjort ett allvarligt försök och eventuellt misslyckats av anledningar som jag inte kan rå över (medicinska skäl tex). Om det är detta som gör att jag känner en tilltagande frustration över datorer, mitt jobb och problemlösning eller om det var så att tröttheten kom först och gjorde att jag återfann lusten till flygandet vet jag inte.

Vad jag vet är att jag inte kan älta och älta tills korna kommer hem utan måste försöka orka ta ett beslut. Problemet är att jag är för sliten för att orka ta tag i något så omvälvande, eller i alla fall är det min ursäkt inför mig själv. Att säga upp sig eller ta tjänstledigt? Banta och träna för att klara medical-kraven. Vänja sig vid lägre inkomst och hur finansiera den del av utbildning som jag har kvar? Många stora och svåra frågor när man grott in sig med att köpa ny bil var 3:e år, bo fint på 96kvm och "vara någon" på sitt jobb.

Wish me good luck - cause I'm gonna need it.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Jag älskar dig precis som du är hjärtat. Konsult eller pilot... makes no difference

2007-02-26 @ 15:45:38
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Åsa

Är du säker på att det är glammigare att jobba som pilot? (Bara en tanke.)

2007-02-27 @ 08:39:53
Postat av: H

You can be my wingman any time ;)

2007-02-27 @ 21:21:55
Postat av: SonicBoomBoy

Åsa:
Nu vet jag inte om "glammigare" var en faktor i ekvationen. Det handlade om att göra nåt nytt i livet och förverkliga gamla drömmar. På ytan är pilot kanske ett glammigt yrke och för den oinvigde är även datakonsult det. Sanningen för båda yrkena ligger bra mycket närmre "rörmokare" än vad allmänheten uppfattar. För mig har glammfaktorn sålunda väldigt låg betydelse, jag vill jobba med det som roar och utmanar mig.

2007-02-28 @ 22:03:58
URL: http://www.ratatosk.nu
Postat av: Filip B

Shysst blogg!

Varma hälsningar från Antalya

2007-04-17 @ 00:45:01

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0