Chefen Skjuter Skarpt

Så närmar sig då slutet av min och mina kollegors tid som anställda på EDB. Chefen lyckades lirka loss en hög med stålar så att vi skulle få göra nåt kul ihop som avslutning. Vi har flera år varit och ätit julbord på Wreta Gästgifveri utanför Stavsjö och det har blivit tradition. Julbord är det dock lite för tidigt för tyvärr men chefen tyckte att Wreta ändå är ett trevligt ställe med god mat, fina rum och dessutom med möjlighet till lite aktiviteter... som lerduveskytte! Den var ny för oss alla! Skitkul! :) Se bilder nedan. Alla fick skjuta så mycket man orkade och ville och gubbarna i jaktskytteklubben var inte sena att slunga duvor på löpande band...

EDB1
Grabbarna på Fagerhult kan slänga sig i väggen...
EDB2
Bössorna är riktiga hagelvapen med väl så skarp ammunition...
EDB3
Maskinen som kastar iväg "duvorna". En duva kostar c:a 70 öre.
EDB4
"7:ans" stålhagel från uppskuren patron
EDB5
IT-nerdar på fest jämför sina mobiler... :)
EDB6
Lammbräss och stekt haverrot och skärböna timjanpotatis och lammsky...
EDB7
Plommontartlett, blåbärsglass, blåbär i gin
image285
Morgonen efter bjöd på denna fina höstscen med dimma och jakttorn

Lerduveskyttet går till så enkelt att man laddar, lägger an, osäkrar, ger kommando och skjuter duvan på vägen ut/upp, har den börjat dala så är det oftast omöjligt att träffa den. Hagelsvärmen har en spridning på 80cm redan 30m från pipan så en 100m bort så är det hyfsat enkelt att träffa duvan, men med 200 hagel med så stor spridning så kan svärmen ändå passera runt duvan utan att träffa. Jag sköt 3 serier á 5 skott och de första två träffade jag bara en duva men i den sista tog jag tre av fem. I takes some getting used to :)

Wreta har höga ambitioner i köket och maten var fin och smakade gott vill jag lova :) Glömde plåta förrätten men whatever, den kallades i alla fall "Karl-Johansvamp i soppa och på bruchetta, gratinerat ostron". Svampsoppan kunde jag döda för, tur vi lämnat igen bössorna... jä*lar vad god! Jag och en kollega blev inkvarterade i sviten och hade jacuzzi i badrummet men den hann vi aldrig prova. Under kvällen hade vi musikfrågesport och nattvickningen var korvgrillning utomhus vid 23-tiden i 0-gradigt :) *huttra*

Kul! Tack för dé - EDB! (och chefen!)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0