Vems Fel Är Det?

Intressant debatt som blossat upp angående om vissa våldtäktsoffer borde få skylla sig själva. Det tycker tydligen 20% av den undersöka gruppen av ungdomar mellan 15-25 i alla fall. Vad ska man säga?

Det är i grunden alltid absolut fel att utsätta en annan människa för ett brott och våldtäkt är rätt grovt. Det finns ingen ursäkt för det som gärningsmannen gör. Citat "Jag ska banne mig kunna gå halvnaken insmord i honung och gnida mig mot gatskyltar och ändå vara en fredad kvinna". Jodå. Javisst. Absolut.

MEN. Du borde också kunna jobba på banken hela livet utan att bli rånad eller köra buss utan att bli hotad, komma in på krogen fastän du inte är ursvensk eller, eller, eller... Så enkel och onyanserad är inte verkligheten. Om du som kvinna inte vill bli våldtagen så gäller det ju att ta bort så mycket av risken för det som möjligt. Eller?

Du kan tänka och prata käften ur led om vad du borde kunna göra utan att riskera att bli våldtagen. Så länge du vet att det finns killar där ute som gör sånt så är det faktiskt du själv som kan göra mest för att minska risken för att bli utsatt för det. Gå inte ensam, gå inte på mörka ställen där få människor vistas och visa dig inte "naken" för alla du möter. Hitta en balans mellan vad som känns bra och det som är säkert.

Killarna ska givetvis straffas och massor med förebyggande och attitydförändrande åtgärder måste till men tills dess att våldtäkter blir sällsynta så är det faktiskt bara du själv som är ansvarig för din egen säkerhet. Tanken är fin men verkligheten är tuff och ansvaret måste individen ta och att skylla ifrån sig på "vad man borde kunna göra" duger inte. Brottet är oförlåtligt men ansvaret faller i vissa även på den som tagit onödiga risker och därigenom gjort sig själv till ett lätt offer.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Michis

Fast nu räcker det ju med att bara finnas för att det ska räcka med att bli våldtagen. Var ett manligt tidningsbud som blev nedsläpad i en källare och våldtagen - vad hade han gjort för att förtjäna det? Jovisst, han var ute tidigt och jobbade och snubben som våldtog honom hade tidigare ofredat honom sexuellt, så han kanske borde ha vetat bättre än att gå dit...?



Och som kvinna finns det tyvärr inget man kan göra. Nunnor blir våldtagna då och då - remember. Vad har de gjort för att förtjäna det?



Nä, jag kan inte riktigt hålla med dig i resonemanget. Promenerar du spiknykter gatan ner i Linköping mitt på ljusa dagen och blir rånad så ska förövaren få samma straff som om du går gatan ner mitt i natten, lite halvpackad sådär och blir rånad...



Det är ju själva brottsgärningen som ska bestraffas - inte du som offer.



Och bara för att vara riktigt överjävlig så har vi ju ett rykande färskt exempel från Österrike att det inte ens fungerar att inte gå utanför dörren på 24 år om ens pappa är sjuk i huvudet och känner för att våldta en...



Jao, ska vi diskutera det här ämnet vidare så får jag föreslå att vi ses och käkar glass nån dag framöver istället, det kan ta ett tag märker jag! ;)

Eller hur?

2008-05-10 @ 19:59:39
URL: http://michis.blogg.se/
Postat av: Bengt

Nja, lite sloppy reading och kanske nån otydlighet från min sida? :) Jag skriver i första stycket "i vissa fall" och det jag exemplifierar med är ju de som inte tar ansvar för sin egen säkerhet. Visst finns det många, säkert de flesta, som inte kunnat göra nånting annorlunda och ändå blivit våldtagna. Jag skriver inte heller att jag ser att straffnivån skulle påverkas av personens eventuella bristande omdöme för det tycker jag inte :) Det jag vänder mig mot är, i vissa fall, naiviteten och den framhärdande dumheten hos vissa som blundar för hur världen tyvärr är inrättad, like it or not.



Jag finns i Norrköping hela dagarna (jobbet) och glass går det åt i stora lass nuförtiden. Om sällskapet består av en gammal vän så blir det än bättre :) Gubbens trädgård kanske?

2008-05-11 @ 01:41:03
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0