Il Était Une Fois...

.. eller Det Var En Gång. Minns ni de tecknade serierna från 70- och 80-talena med samma figurer men i olika sammanhang, historien, rymden, kroppen etc? Jag vet att SVT sände "Historien" åtminstone två gånger om och sedan Rymden och därefter Kroppen. Jag var redan då såld på Sci-Fi efter Buck Rogers, Star Wars och vad man nu kunde läsa av t ex George Johansson (Uppbrott från jorden, Planetjakten) så Rymden var en enorm "hit" för mig. Som jag älskade den varianten av serien! Jag, då ~12 år gammal lärde mig till på köpet franska glosor av att kolla om och om igen på den eftersom den då sändes textad :)



Jag hade video redan då och spelade in massa av avsnitten och några har jag kvar på gammal VHS. Försökte föra över till datorn men kvaliteten blir så sugig så jag har lagt ner det :( För något halvår sedan fick jag dock för mig att söka på nätet och upptäckte då till min stora glädje att man planerade att släppa Rymden som en DVD-box, alla 26 avsnitten för 499:- men på svenska... suck :( Jag mailade och frågade om de tänkte släppa en textad version också men nej, det finska bolaget som ägde rättigheterna hade inga sådana planer. Nåväl. Idag så beställde jag i alla fall boxen. Jag bara måste ha dom bevarade för framtiden! Tittade på några avsnitt för ett tag sedan och lät mig fyllas av samma välbehagskänslor nu som jag vet att jag hade som barn när jag såg den :) Helt underbart!


Vinjetten fanns på Youtube för den som vill vara lika sentimental som jag :))

Jag och min bästa kompis på den tiden som var lika hooked som jag åkte till brorsans videoteknikföretag och körde inspelningarna på maskiner som klarade av att frysa bilden (vilket inte var standard då) och la oss på golvet för att teckna av rymdskeppen :)

Jag vet att jag missade att sätta den på inspelning en gång när jag skulle bort med mamma som skulle spela bridge och vägrade åka hem för att fixa det... jag hatade henne för det nåt enormt (då)! :) Att hon inte begrep hur mycket det betydde, hehe. Så det kan bli, starka minnen som blir som nya. Hoppas de släpper Historien snart också, den var jättebra den varianten också.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Är det vad man kallar "gå i barndom"?

2008-08-07 @ 10:53:27
Postat av: F

Oj, detta minns man med en lätt rysning av välbehag. Låten är faktiskt rätt bra. Mina minnen av "Historien" är nog "större" för då var jag "mindre", där var ju en svulstig Bach-orgel signatur.

2008-08-07 @ 19:29:36
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

Jag vet inte exakt vad "gå i barndom" betyder men av Google att döma så kan du nog delvis ha rätt ;)



F: Japp, det var Bach's Toccata som tjänade som vinjett till "Historien".

2008-08-07 @ 19:58:32
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

jupp, som kan anses som tämligen barock, snarare än badrock ;)

2008-08-07 @ 21:23:08
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

Och fungerar väldig bad som rock buuuh :)

2008-08-07 @ 21:42:38
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

Underbart, det fanns både fransk audio och svensk text med på skivorna när de väl kom! :)

2008-08-12 @ 11:16:18
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Mårten

Ja men vad fantastiskt underbart! Den här serien var ju riktigt bra, att man nästan glömt den, och den lustiga lilla tallkotteformade roboten :)

2009-03-26 @ 20:04:11
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Bengt

Metro, Maestro:s avbild :) Han lärde sig även flyga med både Psi och Småsten som passagerare senare. Kul att du uppskattade!

2009-03-26 @ 22:02:34
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0