*köping

Linköping och Norrköping, systerstäder på "slätta". Eller nu blir Norrköpingsborna upprörda för de bor minsann inte på slätten. Det är viktigt. Undertecknad är ju född och uppvuxen i Linköping och tycker det är en mycket bra stad och det där Norrköping har ju aldrig stått så högt i kurs. Det finns helt klart mycket rivalitet mellan städerna, inte bara i mitt partiska sinne :)

Efter att både ha jobbat i Norrköping i typ 5-6 års tid och haft flickvän här så har jag ju helt naturligt lärt känna stan mer än förut. Mina fördomar har väl både stärkts och försvagats under den tiden men igår morse när jag klev av tåget blev jag brutalt påmind om Norrköpings största plus.


Parkerna. I detta fallet Carl Johans park som fick mig att stanna upp och tänka "fan vad vackert" och dessutom klämma av en bild med mobilen. Eller inte bara parkerna, överhuvudtaget energin och pengarna som staden lägger på utsmyckande grönska och dessutom gör det väldigt bra. Året runt i olika format så utsmyckas stan. Linköping gör några pliktskyldiga försök men har inte en chans, det ser bara påvert ut jämfört med grannens prakt.

Norrköping har intressantare arkitektur, man har sina spårvagnar som är lite charmigt och man är överlag mer framstående på kultur skulle jag säga. Men så är jag säkert också hemmablind så Linköpingsbor, fritt fram att slå mig på käften :)

Och för den som undrar, nej, jag skulle fortfarande aldrig kunna tänka mig att bo här. Men det tar vi en annan gång.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Nej du är inte hemmablind. Då kan vi äntligen skriva in i böckerna att "det GÅR att lära gamla hundar sitta". Dutti vovve kliar SBB bakom örat

2008-07-22 @ 09:02:08
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Bengt

Men ge hit min jävla Frolic då!



:))

2008-07-22 @ 23:24:56
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0