Äntligen! :)

Äntligen rätt kombination av lugn, ro, energi och rätt väder! Det var ända sen julafton jag flög senast! Efter en titt i bokningssystemet så fick det bli till att damma av gamla lill-Cessnan SE-IFX som inte rört på sig sen 3/3... Synd och skam men så gruvligt skitig som den var så kan jag förstå att den inte är förstavalet för många... :(

Vädret var strålande men med tydliga tecken på det annalkande snöovädret. Isolerade CB med snöbyar och upptornande linjer av moln runt stan vittnade om vad som komma skall. Fick även nytt QNH två gånger, från 999 till 997 under en timme... nu är det 992. Skiten är nära nu. Och jag som skiftade till sommardäck... *bah*!

Allt som allt blev det 1:06 i luften och 5 landningar. Fler bilder för den som vill finns som vanligt i ett galleri.

Flyg080320-1
Lugn dag på fältet och "tornugglan" gav mig klart taxa ut till väntplats Caesar 11.

Flyg080320-2
Bana 11, klart starta!

Flyg080320-3
Började i varvet med några studsar.

Flyg080320-5
Sen gick jag ut till "norr om Roxen" och jagade ett CB med tillhörande snöby. Lite kul fenomen då jag var i underkant på molnet (5000ft) men nederbörden föll enbart under mig, inte på... när jag tittade rakt ner så såg jag fallstrimmorna men inget kom på kärran. Tufft :)

Flyg080320-4
Flyg080320-6
Flyg080320-7
På väg in emot stan för att glo lite och slänga av någon bild.
Flyg080320-8
Flyg080320-9
Stackars satar som våldtar IKEA en sån här dag istället för att flyga...

Skärtorsdag har det varit, tillika vårdagjämningen. Imorgon finns anledning att titta en extra gång i almanackan, ett stalltips sådär ;)

Good times :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Cisco

Ja en klok husse har koll på när Puppen har födelsedag. För det var väl det du syftade på antar jag ;) *NOT*
Grattis Bengan på namnsdagen. Cisco väntar med spänning på sina födelsedagspresenter ;)

2008-03-21 @ 11:03:51
URL: http://vov.psdekor.nu
Postat av: BFS

Ni borde vårda gamle Filip Kryss ömt - Sture m fl var t o m i Reims o hämta hem kärran tillsammans med IFY + IFZ way back in 1980.

Grattis på namnsdagen! En da' för sent.

/En Bengt till en annan ;)

2008-03-22 @ 11:53:53
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Bengt

Tackar :)

Jo, flygplanvården har vissa brister men det ska väl bli bättre. Nu finns iaf saker och en vettig instruktion på hur man går till väga framtaget.

Jag är uppbokad på lite vård här framöver men kärran som avses då är inte IFX fastän den nog är i störst behov av alla...

Hemtagningen av IFX, IFY, IFZ är omtalad liksom den misstrogna tornugglan i Malmö kontroll när de ropade upp :) Tyvärr är ju de andra borta nu men IFX är den maskin jag flög första gången i men IFY som jag tyckte bäst om är exporterad till Finland och finns inte i deras register längre heller så vart den är nu vet i... :(

2008-03-23 @ 10:12:29
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: F

SE-IFY blev sedan OH-CKD. 1998 såldes den från Finland till UK och blev då G-BXYU. Tvärr verkar det som hon inte hann flyga speciellt mycket där - i augusti året därpå var hon involverad i ett haveri Beacon View, Drewsteighton, Devon. Läs mer: http://www.aaib.gov.uk/sites/aaib/publications/bulletins/october_1999/reims_502251.cfm

Skrotet verkar ligga på Exeters flygplats.

2008-03-23 @ 19:50:01
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Bengt

Ursch då :~( Inget roligt att höra. Jag tillhör den där fåniga typen som önskar att inget flygplan någonsin skulle skrotas eller krascha. Kalla mig sentimental eller nåt men så ere. Flygplan är människor de också!

2008-03-23 @ 21:50:53
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: F

Gamla flygplan är som båtar - de har själ ;)

2008-03-24 @ 15:17:27
URL: http://lae.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0