Den Högre Matematiken

Jaja, skratta ni bara! Men matte har varit ett spöke för mig sedan jag var två skitar hög. Jag har rätt bra koll på vardagsgrejjerna med de 4 vanliga, procent och sånt som man har nytta av men det var inte någon lätt väg dit när jag gick i skolan. Jag fick spendera sommarloven och utlandssemestrarna med att sitta och räkna en massa tal, fick extralektioner m.m. och jösses vilken hang-up det har skapat! Även om jag inte längre tycker att det är svårbegripligt och i många fall inte ens direkt svårt så blir det bara jobbigt när jag ställs inför att lösa ett matteproblem.

Eftersom jag redan innan visste att min utbildning skulle innehålla en del matte så var det ett av de större orosmolnen, hur ska jag klara av det när det både är så länge sedan jag använde kunskaperna och det hela är så traumatiserat? Av den anledningen så bad jag om hjälp av min vän übermatematikern och läraren Å med ett antal privatlektioner för att fräscha upp matten, allt från att räkna de fyra sätten på papper till trigonometri och algebra.

Under första blocket så har jag haft viss användning av det med att förstå formler och transponeringen av sådana men nu verkar det kicka igång på allvar. Igår kväll fattade jag inte en beräkning i Mass & Balance och jag insåg att det mest var p.g.a. min hang-up. Gick tillbaka till anteckningarna från mattelektionerna och hittade dessutom en fiffig site som ytterligare hjälpte till och sen sov jag på saken. När jag nu satte mig med samma igen så löste jag alla 7 övningsuppgifterna med den ekvation som angavs genom att sätta in de värden jag kände och räknade ut det jag behövde veta. Känns helt otroligt bra! :) Vad fånigt stolt man kan bli över så "lite"! Tack igen Å!

Däremot så tänker jag fortfarande att "ja, nu begrep jag den här uträkningen men när sen nästa kommer så står jag där lika låst igen". Behövs bara att det blir fel första gången för att jag ska slungas rätt ner i hålet igen...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Anonym

Jag äääär inte rädd... jag kaaaaan räkna. jag äääär inte rädd... jag kaaan räkna. Det blir månadens affirmation :)

2008-10-26 @ 16:55:28
Postat av: D

Låter som du håller på att flytta massa. Finns en bra uppställning jag använde mig av i den berömda banken som du säkert har tillgång till fortfarande! Lycka till

2008-10-26 @ 23:54:48
Postat av: Bengt

D: Helt rätt antaget :) Alla tips mottages tacksammast, inte säkert att jag har det du tänker på. Jag har inte hittat nån smart genväg utan det jag hållit på med är anvisade formler i Oxford mass*rm change/arm length och new total moment = old total moment + cargo moment.

2008-10-27 @ 00:19:08
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Å

Jag kan intyga att rädslan är hela problemet. Bengt har egentligen inte svårt för matte.

2008-10-27 @ 08:12:01
Postat av: Johanna

Think outside the box =) Men visst är det så, att det där neggandet o allt är helt sjukt. Jag har till och med märkt av det på killar som försökt! Det enda jag tänker är vilka losers dom är som inte kan ta kontakt på ett bättre sätt, haha.

2008-10-27 @ 15:27:01
URL: http://beeergman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0