Djurens Brevlåda (1976)

Jaaaa! Ta på regnkläderna, spänn upp paraplyet och sjösätt kanoten för nu dryper nostalgin till syndafloder igen!
























Hittade denna fantastiska platta från min barndom skräpande i något av Internets många hörn för ett tag sedan (ja, jag har LP:n! Det ni barn!). Jag tyckte det var kul att lyssna lite på det som var en "hit" när man var i 7-8-årsåldern någonting men jag insåg också hur enkelt och tidlös den här sortens musik är. Och bra! :)

Jag menar, vilken 60/70-talist kan inte sjunga på Älgarna Demonstrerar eller tänker tyst för sig själv "hacka hål" när någon pratar om att ta upp ett hål någonstans...? :) Låtarna etsar sig fast i sin enkelhet och sitt sväng. Hur många artister finns det som skapat mer än en så bra text så att den fått genomslag i ett helt folks språk och talesätt?

James Hollingworth och Karin Liungman (sic!) hette dom som skapade denna odödliga del av svensk musikhistoria och åtminstone James är fortfarande aktiv som vissångare. Får jag reta nostalgicellerna lite till genom att påminna om några spår?

* Hur Ska Jag Göra För Att Komma Över Vägen?
* Kalle Svan
* Jag är ett Långsamt Djur
* Vi är en Koloni
* Hermelinos
* Kristina Kantarell
* Kalle Blåmes
* Harrys Hare
* Gäddan Gösta
* Hacka Hål
* Jag är en Liten Mört

Sök upp din närmaste vänligt sinnade pirat (eller sponsra) för att låta dig förföras på nytt, eller kanske "gå i barndom" som någon föreslog sist gamlingen pratade nostalgi från yngre dagar :)

N.B! Älgarna Demonstrerar ligger på en tidigare platta vid namn Barnlåtar (1974)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: F

Du skulle kanske fört detta i älgsammanhang på tal i söndags kanske? Men ditt inlägg smäller hög ändå ;P



2008-10-19 @ 02:05:23
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag hörde på radio för några veckor sedan att de gett ut ett nytt album, med några gamla och några nya låtar.

2008-10-19 @ 08:54:33
Postat av: Bengt

F: Älgjaktspremiären? :) Tja, hade jag tänkt på det då men jag återupptäckte att jag tagit hem plattan först igår.



Å: Ok :) Tror jag hoppar den just nu men om jag får några barn nångång så är det nog ett gjutet köp!

2008-10-19 @ 09:17:05
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Karin Liungman

Hejhej! Detta är Älgisabet som talar. Kul att kunna ladda ner sin egen låt, och alldeles gratis dessutom!

Håll till godo allihopa!



Karin Liungman

2009-01-09 @ 19:36:12

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0