Annika Östberg

Reaktionerna är spridda på att hon nu släppts och överförts till Sverige. Jag tolkar det som den vanliga konflikten mellan hämndbegär mot en individ som gjort något avskyvärt och det civiliserade kravet på att visa mänsklighet även mot den straffade.

Även om man ibland kan känna "lås in och kasta bort nyckeln" så är det knappast lösningen i de flesta fall. Straff är i de flesta fall tidsbestämda. I Sverige även så kallade livstidsstraff som sällan eller aldrig överstiger 25 år i praktiken. Jag erkänner att jag inte läst in mig på detaljerna och IANAL, men i Sverige hade hon väl mer troligt dömts för medhjälp till mord då hon inte själv avlossade de dödande skotten? Då hade hon troligen inte fått livstid heller. Nu har människan suttit 28 år i amerikanskt fängelse som vi dessutom får anta är en betydligt tuffare miljö än i svenska fängelser. Enligt alla våra normer så har hon avtjänat sitt straff flera gånger om vi det här laget.

Hon är nu en 55-årig enligt uppgift skötsam och defintivit drogfri kvinna och inte en 27-årig heroinberoende flicka i fel sällskap. Släpp ut henne! Hon har avtjänat sitt straff, hon är en annan människa idag än då. Hon förtjänar att få en chans att leva något hon aldrig upplevt - ett normalt liv.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Jag håller med dig totalt för en gångs skull Bengt! Annika måste ha ett psyke av stål för att ha härdat ut 28 år i amerikanskt fängelse... Mvh David

2009-04-08 @ 20:17:08
Postat av: Bengt

Ja, om man får tro hur Hollywood skildrar miljön där iaf. Men lätt är det säkert inte oavsett. Trevligt att du håller med, för en gångs skull ;)



Du får gärna säga till när du tycker jag har fel också! Fast Åsa bjuder rätt bra tuggmotstånd på de tuffa ämnena redan :D

2009-04-08 @ 22:20:56
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0