Göta Kanal 2

Inte filmen då, den bojkottar jag :) Men väl Linköpings Studentspex 30-årsjubileumsspex som jag nämnde i mitt inlägg om Holgerspexet nedan. I lördags kväll var det så dags då!



Endast tre föreställningar gavs och eftersom jag helst vill gå på en helg så fick det också bli den sista föreställningen, finalen. Jag tog P under armen och vi stack dit med en mellanlandning för bunkring av födoämnen på Steve's Coffee. Kycklingspett med klyftpotatis är oftast en höjdare där och denna gången var de riktigt på topp, mums :)

Jubelspexet innehöll det mesta som man förväntat sig och lite till, speciellt som man tagit med skådisar och rollfigurer från en hel del av årens spexproduktioner. Jag antar att sätta upp två spex på ett år är på gränsen till vad man klarar av med hedern i behåll men detta var riktigt bra! Orkestern verkade dock inte helt influgen på sin bit men det gjorde inte så mycket. Skådisarna var överlag bra och några riktigt vassa. Dekoren var sinn- och detaljrik och man bytte dekor med öppen kuliss flera gånger men man hade aldrig någon bakgrund (fond?).

Storyn var trevlig men haltade en aning i första akten, det var mest skådisarnas insatser som räddade den men akt två lyfte lite mer. Endast en kvinnorollfigur och den obligatoriska förälskelsen med förvecklingar kom både sent och med en rätt underlig twist (Fredrika Bremer blir kär men svänger sedan till manshat i en rätt i en tunn genomhastad vändning). Publiken var rätt bra (mest "proffs" där), omstarterna hyfsade men man hade inte repat så många, det märktes men det hanterade de bra med improvisation. Hög kvalitet men ingen bestående känsla av att ha sett något alldeles fantastiskt men helt klart ändå det bästa spex jag sett på länge! 3 timmar mycket god underhållning in alles!

Nu ser vi fram emot vårens ordinarie spex i februari. Titel okänd förutom för den som knäckt den sedvanliga rebusen på www.studentspex.se :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0